Den danske model eller eksemplets magt
Af Karsten Søberg
September 2017 købte jeg mig en lækker spritny motorcykel. Det var en såkaldt restmodel og kostede 7000 kr. hos Thansen.
December 2017 havde jeg lidt problemer med mit træpillefyr. Min lokale vvs-mester sendte to unge fyre, og de ordnede problemet på en formiddag, desværre inklusiv en tur til nærmeste by for at hente en reservedel. De to timer fik jeg så ikke meget vvs-arbejde for. Pris, inklusiv moms? 7000 kr.
Kære danske model. Du har sejret dig ihjel. To unge fyres arbejde en kort formiddag til samme pris som for en spritny motorcykel. Kan du ikke selv se, der er noget galt?
Jeg vil fremover gøre alt for at finde en østeuropæer til at gøre arbejdet. Han skal arbejde et halvt år hjemme i Rumænien for at få råd til en motorcykel? Når jeg har fundet en østeuropæer til arbejdet, har min nabo også, og derefter min nabos nabo og så videre og så videre. Og så har du definitivt sejret dig ihjel, du højt besungne danske model.
Politiet sidste håb for afgiftsramte
Af Jørgen Mejrup
Der har været stille omkring P-konflikten i Korsgade i Svendborg, hvor Q-Park forsat fremturer med at opkræve kontrolafgifter på 750 kr. fra bilister, der reelt går i en P-fælde.
Nu er det op til Fyns Politi at vurdere, om Q-Park bryder markedsføringsloven og vildleder kunderne. Politiet er pt. de afgiftsramtes sidste håb.
Parkeringsoprørets vigtigste aktører – personalet i den nu konkursramte forretning Smag Vin, Korsgade 16 er borte. Butikken er tom.
Stor tak til firmaets direktør Thomas Pedersen og hans ansvarsbevidste ansatte, der siden maj 2017 har nået at redde rigtig mange parkerende fra kontrolafgifter.
En uofficiel opgørelse viser, at omkring 700 parkanter siden maj er blevet afkrævet P-afgifter for over en halv mio, kroner.
Oprørerne i Svendborg har søgt hjælp fra over en halv snes nationale og internationele foreninger, ministerier og myndigheder, ja sågar fra EU.
MEN DE FÅR INGEN HJÆLP FRA DE MYNDIGHEDER, der ellers er ansat til at beskytte forbrugernes interesser!!!.
Selv Forbrugerombudsmanden har – med beklagelse – afvist at behandle klagerne AKUT.
Forbrugerombudsmanden er “i knæ” under et voldsomt arbejdspres på grund af 5000-6000 sager årlig.
Samtidig bøjer lovgivningsmagten loven, så de sager, der nu hører under strafferetten, fortsat behandles af civilretten. Dette på trods af, at landets øverste domstol – HØJESTERET – allerede for otte år siden satte et alvorligt spørgsmålstegn ved, “om forvaltningsloven (civilretten) kan overleve i “et strafferetsligt univers.”
Det er lettere og hurtigere at få behandlet en parkeringssag i civilretten, men den beslutning er en krænkelse af borgerens retssikkerhed, der er fastsat i Retsplejeloven i straffesager.