I årtier har Danmark haft en masseindvandring fra ikke-vestlige, overvejende muslimske lande.
I al den tid har man talt om, at disse indvandrere skulle integreres i det danske samfund.
Men som årene går, står det klart, at forestillingen om integration er et fantasifoster.
Nogle personer med ikke-vestlig baggrund kan med rette kaldes integrerede i det danske samfund.
Men ser man på den samlede tilstrømning, især fra den muslimske verden, er integrationen en eklatant fiasko.
Vi har ikke fået integration. Vi har fået opsplitning og parallelsamfund, fordi kulturforskellene er meget store.
Det seneste eksempel på integrationens fiasko kommer fra skolens verden.
Tredje generation klarer sig lige så dårligt
For nylig var der stor opstandelse i anledning af den såkaldte Pisa Etnisk undersøgelse.
Undersøgelsen viste, at indvandrerbørn i anden generation – de såkaldte efterkommere – fortsat halter fagligt langt efter danske elever i skolen. Til trods for, at de altså er født og opvokset i Danmark.
Nu viser nye tal, at katastrofen fortsætter i næste generation. Altså efterkommernes børn, hvor både de selv og forældrene er født og opvokset i Danmark.
De halter lige så langt efter de danske børn som deres forældre – 1,3 karakterpoints.
Det viser en særkørsel, som Danmarks Statistik har lavet på bestilling fra både formanden for Dansk Samling, Morten Uhrskov, og Jyllands-Posten.
De er slet ikke blevet danske
En væsentlig årsag til denne fiasko er, at mange børn i tredje generation stadig ikke taler dansk i hjemmet – i hvert fald alt for lidt.
Dermed er de allerede langt bagud, når de starter i skolen. Dertil kommer andre store kulturelle barrierer.
Disse barrierer hænger i høj grad sammen med, at især mange muslimske indvandrere fortsætter med at leve i parallelsamfund. De er slet ikke blevet danske, mange vil ikke være det.
Kulturens store betydning
De politisk korrekte vil helst ikke tale om kulturforskelle og muslimske parallelsamfund. De taler kun om indvandrernes sociale problemer.
Men den forklaring halter, siger forhenværende rigsstatistiker Jan Plovsing.
Han gør opmærksom på, at ikke-vestlige indvandrere fra lande som Vietnam, Kina og Thailand og Sri Lanka klarer sig langt bedre i skolen og på arbejdsmarkedet end mellemøstlige indvandrere. Plovsings konklusion:
”Det må efter min opfattelse handle om noget kulturelt, hvor en stor del af indvandrere og efterkommere fra Mellemøsten ser ud til at holde fast i en kultur, man har bragt med sig, og ikke er så åbne over for at lade sig integrere i det danske samfund.” (Jyllands-Posten)
Styr på tilstrømningen
Også undervisningsminister Merete Riisager (LA) peger på kulturforskelle: ”Disse tal siger noget om, at kultur er mere varigt, end vi har troet.”
Det har mange nu vidst i årevis. Men velkommen i klubben til ministeren.
Kulturmodsætninger og manglende integration skaber et mere og mere opdelt og konfliktfyldt samfund. Samtidig koster den manglende integration samfundet enorme udgifter til indvandrere, der ikke forsørger sig selv.
Der er kun én ting, der for alvor kan forhindre at integrationens fiasko gør alvorlig skade på Danmark: meget strammere styring af indvandringen fra ikke-vestlige, overvejende muslimske lande.