Lucia-optog er noget meget stort i Sverige, hvor næsten enhver lille flække har afholdt Lucia-nat, år efter år og til stor glæde for unge og gamle.
I gammel svensk overtro troede man, at natten var magisk med overnaturlige væsner. I dag er begivenheden inspireret af den sicilianske martyr Lucia fra det 2. århundrede. Hun blev ifølge overleveringerne tortureret og myrdet, fordi hun var kristen. Hun fik efter sigende stukket sine øjne ud, hvorfor hun er helgen for de blinde. Hun bliver ofte vist med to øjne på en bakke.
Lucia-optoget er dybt forankret i svensk kultur og historie. Men uanset hvad svenskerne lægger i Lucia-fejringen, så er den nu på vej ud. Det skriver flere svenske medier. (Fria Tider)
Der bliver ingen Lucia i Ystad, Köping, Umeå, Udevalla og Södertalje. I Stokholm har adskillige institutioner nedlagt begivenheden. Mange mener, at traditionen er u-moderne. (Aftonbladet)
Elin Gustafsson i Uddevalla har for få år siden været med i optoget af unge piger. Hun fortæller, at det var til stor glæde for børnene. Mange tilskuere, de gamle og de stærke mænd på Volvo-fabrikken blev rørt. Dengang var det kommunen, der arrangerede.
”Vi havde 17 forestillinger om dagen. Vi gik rundt til skoler, ældrecentre, virksomheder og de store drenge hos Volvo kneb en tåre,” fortæller hun. (Aftonbladet)
I år var det lige før, der ikke blev Lucia i Uddevalla, fordi ingen ville stille op. Derfor trådte hun til.
Ingen genkendelse er lig med uvelkommenhed
”Billedet af Lucia er, at det skal være en blond pige. Det er et billede af svenskhed som mange ikke kan genkende sig i. Og hvis man ikke kan genkende sig selv, så er det let at føle at man ikke er velkommen til at deltage”, siger Jonas Engman der er etnolog ved det Nordiske Museum.
Det siger vel sig selv, at Lucia-figuren i Sverige er kendt ved en blond pige. Det er jo den hårfarve, der har været mest almindelig i Sverige, men den sicilianske Lucia var næppe blond. Og hvorfor skulle man egentlig føle sig uvelkommen pga en hårfarve?
Det giver ikke mening. Nej, etnologens udtalelse handler snarere om, at Lucia-fejringen er en kristen tradition. Og at de fleste ny-svenskere er muslimer, som ikke har interesse i festen den 13. december, uanset at børnene og de unge piger synger smukke sange om venskab, lykke og velstand.
Og svenskerne, de skal åbenbart være bange for at blive mistænkt for, at være fæle racistiske nationalister, hvis de holder Lucia-fejringen i hævd. Lucias fortælling er ikke for sarte sjæle, men traditionens budskab handler om næstekærlighed og omsorg, og det kan man da ikke få for meget af.
Det er i så fald ikke første gang. Der har de senere år været debat om andre juletraditioner så som julekager og ‘pebberkagedrenge’.
Santa Lucia sangen som vi kender den i Danmark:
Nu bæres lyset frem
stolt på din krone
rundt om i hus og hjem
sangen skal tone
Nu på Lucia-dag
hilser vort vennelag
Santa Lucia, Santa Lucia
Her ved vor ønskefest
sangen skal klinge
gaver til hver en gæst
glad vil du bringe.
Skænk os af lykkens væld
lige til livets kvæld
Santa Lucia, Santa Lucia
Komponist: Alex Garrf
Tekst: Ukendt