TV2 har i fire programmer afdækket, hvordan fremtrædende moskeer og imamer skaber et muslimsk parallelsamfund, der bryder med danske regler, normer og værdier.
Det har med rette skabt forargelse. Men nu er der trøst til alle dem, der har været foruroligede over, hvad de har set.
Fundamentalister
Jyllands-Postens forside lørdag prydes af en historie, der har overskriften: ”Imamer vil have dansk udgave af islam”.
Baggrunden er en lang kronik, som tre imamer har skrevet til avisen. Her bebuder de på vegne af en række store muslimske organisationer, at der skal laves et manifest om islams rolle i Danmark.
De tre imamer skriver blandt andet: ”Koranens ord skal kunne omsættes til den situation, man måtte befinde sig i, og skal give mening i den moderne tid.”
Det viser sig dog, at der ikke er dækning for den bragende lancering af det nye projekt. De tre imamer, der har skrevet kronikken, er fundamentalister – ligesom imamerne i TV2’s programmer er det.
De går ind for, at muslimer skal følge Koranens regler helt bogstaveligt. De har bare en noget mere smidig opfattelse af, hvordan det skal gøres i praksis i Danmark.
Men når de forsøger at give indtryk af, at de vil reformere islam, er det et nyt forsøg på at fuppe den danske offentlighed.
To islamforskere
En islamforsker hopper i med samlede ben. Religionssociolog Brian Arly Jacobsen. Han er en af de mange islamforskere, der fuldstændig har undladt at fortælle om de forhold, som TV2 afdækkede i sine programmer. Nu er han godt i gang igen. Han udtaler til Jyllands-Posten:
”Der har været meget snak om behovet for reformation inden for islam, og dette kan være begyndelsen på en reform af islam ud fra et dansk perspektiv.”
Men kendsgerningen er, de tre imamer ikke lægger op til at reformere noget som helst i Koranen.
Brian Arly Jacobsen er kommet på avisen forside med sin begejstring. Læseren skal ind i avisen for at finde en forsker med en mere ædruelig vurdering. Professor Thomas Hoffmann udtaler, at han er ”skeptisk med hensyn til, om der kun bliver tale om flotte proklamationer uden et reelt indhold”.
Denne skepsis er i allerhøjeste grad berettiget.
Ingen reform af islam
Lad os som eksempel tage imam Fatih Alev, som er en af de tre forfattere til kronikken i Jyllands-Posten. Han er en flittig deltager i den danske debat.
Sidste år kritiserede samfundsdebattøren Geeti Ameri imamerne, fordi de nægtede at vie en muslimsk kvinde med en ikke-muslimsk mand.
Men Fatih Alev belærte hende om, at Koranen forbyder den slags: ”Muslimer bør følge de regler, som Gud én gang for alle har befalet i Koranen. Det (…) rokker man ikke bare ved.” (Information)
Der er ikke nogen reform af islam i dette. Det er ren fundamentalisme.
Nej til demokrati og ytringsfrihed
Det samme gælder i forhold til ytringsfriheden. Fatih Alev gik i sin tid ind for, at Muhammed-tegningerne burde være forbudt.
Og så er der lige det med demokratiet. I 2004 blev Fatih Alev i TV-programmet ”Profilen” spurgt:
”Hvis det blev et islamisk samfund, så ville det jo ikke være et demokrati, så ville det jo ikke være folkets vilje, men Guds vilje, der styrer (…) Men er det sådan, du gerne vil have det?”
Fatih Alev: ”Ja.”
Koranen gælder – punktum
Det er sikkert rigtigt, at de tre imamer bag kronikken ønsker, at islam skal fungere mere smidigt i forhold til det danske samfund. Her er der en gradsforskel i forhold til de køllesvingende imamer i TV2.
I deres rådgivning til muslimer vil de nok være mere opmærksomme på at fortælle, hvad der er dansk lov. For eksempel, at man ikke må have flere koner, og at man ikke må slå sin kone for at få sex.
Men de lægger ingen steder op til at reformere synet på Koranen. Der er intet om, at man måske skal tage nogle af Koranens forskrifter i mere overført forstand. Man skal acceptere Koranens ord helt bogstaveligt.
Noget af det kan man så ikke komme til at praktisere i Danmark indtil videre. Men der skal ikke rokkes ved, hvad der er det islamisk korrekte. Koranen gælder – punktum.
Imamen væver udenom
I et interview med en anden af kronikkens forfattere, imam Waseem Hussain, stiller journalisterne en række spørgsmål, som kunne besvares klart. Men Waseem Hussain væver i den grad udenom.
Skal man have sharia-råd i moskeerne? Svar: Ja, måske, men de skal følge danske regler.
Undskyld? Går han ind for sharia-råd uden sharia – eller hvad er det, han siger?
Må en muslimsk kvinde tage et job mod sin mands vilje? Svar: ”Altså det er noget, som parforholdet må finde ud af.”
Jamen, hvad siger deres udgave af islam om den slags? Må hun – eller må hun ikke?
Hvorfor er der kønsadskillelse i moskeen? Svar: ”Der er en tradition for, at man især inden for det religiøse miljø sørger for at opretholde de kønslige idealer og normer.”
Hvad i alverden betyder det?
Er det ikke rigtigt, at konen skal efterkomme mandens ønsker om sex? Svar: ”Jo, men så er der den, der hedder, at enten er det, fordi hun selv har lyst, eller også er det den der med, at o.k., jeg tager lige en tørn for parforholdet (…) Men det gælder ikke, hvis der er en årsag til modviljen eller et element af tvang.”
Kunne vi lige få den igen?
Og sådan er det hele vejen igennem.
Luften gik ud af de fine ord
Lørdag aften optrådte imam Waseem Hussain i Nyhederne kl. 19 på TV2. Det blev en yderligere udstilling af de tre imamers tvetungede budskaber.
Der var ikke megen kritik af de imamer, som TV2 havde taget på fersk gerning. Derimod var der masser af kritik af TV2’s afsløringer. Ligesom det var tilfældet i deres kronik.
I kronikken skrev de om TV2-programmerne: ”Dokumentaren viser dog et højst kritisabelt, misvisende og forudindtaget billede af imamers og moskeers rolle.” Programmerne blev også beskyldt for ”til tider direkte racistiske forestillinger” (!)
Waseem Hussain gentog på TV de tre imamers påstande om, at afsløringerne af imamernes brutale råd til kvinden ”krænker den fortrolige samtale og udstiller det for åben skærm, som var individers livskriser popcornsunderholdning.”
For imamen var det tilsyneladende mere magtpåliggende at angribe TV2’s dækning end at fordømme overgrebene på kvinderne.
Han brugte mange ord. Men jo mere han talte, jo mere gik luften ud af de tre imamers fine proklamationer af en ”dansk udgave af islam”.