At flytte hjemmefra og leve på SU betyder ikke, at man selv skal gøre rent – mange betaler sig fra det

At flytte hjemmefra og leve på SU betyder ikke, at man selv skal gøre det huslige arbejde. Hver tredje unge dansker har bestilt eller overvejer at bestille dagligvarer på nettet, mens hver sjette har bestilt eller overvejer at bestille rengøring og tøjvask online. 62 pct. af de unge mener desuden, at online abonnementsordninger er ideelle i en travl hverdag. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Trustpilot.

 

Tusindvis af unge er lige nu ved at flytte hjemmefra, så de er klar til at starte på nyt studie i september. Men hvor det i gamle dage betød, at man selv skulle stå for tøjvask, rengøring og indkøb af dagligvarer uden mors og fars hjælp, så vil mange unge i dag gerne betale og bestille andre til at gøre det sure arbejde via internettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesportalen Trustpilot, der har set nærmere på danskernes køb af dagligdagsservices over internettet.

 

Her svarer hver tredje (35 pct.) af de adspurgte mellem 18 og 34 år, at de har bestilt eller overvejer at bestille dagligvarer på nettet. Og hver sjette har enten bestilt eller overvejer at bestille rengøring (17 pct.) og tøjvask (16 pct.) online.

 

“I dag er der et hav af online-tjenester, som kan klare alt fra tøjvask til rengøring. Det er blevet utrolig nemt at få andre til at gøre de sure pligter, og det har de unge i høj grad taget til sig, også selvom de tit lever på stramt budget. Undersøgelsen siger også noget om, hvor trygge vi er blevet ved at handle over nettet, ikke bare når det handler om bestilling af varer, men også når det kommer til services,” siger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot.

 

Ekspert: De unge tænker i digitale løsninger

Undersøgelsen viser også, at unge ser langt mere positivt på det at udlicitere det sure arbejde via nye tjenester online. 62 pct. af de 18-34-årige siger, at dagligdagsservices på internettet i nogen grad, høj grad eller meget høj grad er ideelle i en travl hverdag. Til sammenligning siger kun 29 pct. af folk over 65 år det samme.

 

“Millennials’ forhold til teknologi kaldes i forskningen for en slags ‘6. sans’. De er født i et samfund, hvor informationsteknologien er en rodfæstet del af det at omgås andre mennesker i forhold til generationerne før dem,” siger Lars Bech Christensen, der er ekstern lektor ved CBS og forsker i bl.a. forbrugeradfærd og nye medier.

 

Han fortsætter:

 

“Det betyder, at Millennials i højere grad end andre tænker teknologien ind i løsninger på dagligdags udfordringer, og i højere grad end tidligere generationer ikke lader sig påvirke af ‘hvad man plejer at gøre’. De er måske også mere tilbøjelige til at se muligheder frem for problemer og udfordringer, hvad teknologi angår,” slutter han.

 

I undersøgelsen har Trustpilot også spurgt ind til, hvilke abonnementsordninger de unge enten har benyttet eller overvejer at benytte. De mest populære abonnementsordninger som de unge har benyttet eller overvejer at benytte er madvarer (fx Aarstiderne) (36 pct.), dagligvarer (fx Nemlig.com) (35 pct.), og skønhedsprodukter (fx BeautyBox) (20 pct.), herefter kommer tøjvask (16 pct.) og rengøring (17 pct.).

 

Faktaboks: Om online dagligdagsservices

Læs også
Der er forskel på rig og fattig, når det gælder kræft

Der er inden for de sidste fem år opstået en lang række nye onlinetjenester, der mod betaling kan gøre hverdagen nemmere. Eksempler på sådanne tjenester er Washa og Just-cleaners.dk, der tilbyder tøjvask- og rens, Beautybox, der tilbyder abonnement på skønhedsprodukter og Nemlig.com, der tilbyder bestilling og udbringning af dagligvarer.

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført på vegne af Trustpilot af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1302 CAWI-interview med danskere i alderen 18 år+ i perioden 6.-10. juni 2016. Se resultater her.

 

PRESSEMEDDELELSE.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…