Skole sendte elever ind for at hylde Dronningen, men kun dem med anden etnisk baggrund – de danske elever måtte ikke komme med

Youtube

På Gurrevejens Skole i Helsingør vil man gerne gøre noget godt for integrationen.

 

I anledning af Dronning Margrethes 75 års fødselsdag havde skolen derfor arrangeret en tur til København, så eleverne med anden etnisk baggrund end dansk kunne deltage i hyldesten til Dronningen, det skriver Helsingør Dagblad.

 

Det er selvsagt oplagt at benytte royale mærkedage, hvis man ønsker at give eleverne et praktisk eksempel på danske traditioner.

 

Men at vinke til dronningen er formodentlig også en god lejlighed til at eleverne kan opleve ”vi-følelse” frem for ”dem-og-os-følelse”.

 

Derfor kan det undre, at skolen kun inviterede 50 ikke-etnisk danske elever med på turen til København. En af forældrene spørger:

 

”Hvorfor måtte mit barn ikke komme med ind og vinke til Dronningen?” (Helsingør Dagblad)

 

Diskrimination af danske elever

Skolens pædagogiske leder Anders Pilgård siger:

 

”Turen til København er med til at understøtte de unges forhold til dansk kultur og danske traditioner. Håbet er, at deltagelsen i en ultradansk begivenhed som at vinke til dronningen med Dannebrogsflag på hendes fødselsdag kan være med til at udvide de unges begrebsverden og i sidste ende at fremme integrationen i det danske samfund.” (TV2Lorry)

 

Men det forklarer jo ikke, hvorfor de danske elever ikke måtte komme med.

 

Ingen kunne vel forestille sig at udelade muslimske elever, hvis etnisk danske elever skulle besøge en moské for at få kendskab til islamiske traditioner.

 

Hvis skolen på Gurrevej virkelig vil gøre noget godt for integrationen, så handler det ikke om at give eleverne oplevelser hver for sig, tværtimod.

 

Tilbage står nu spørgsmålet: Hvordan kom skolen på den idé, at de danske elever skulle diskrimineres?

 

Del på Facebook