Når jeg hører ordet Neger,Negro,Nigger,Negar kommer der en strøm af billeder i mit hoved, hvor jeg ser afrikanere smidt på skibe, pisket uden at få mad i flere døgn, kastet over bord, fordi de ikke klarede den lange tur til Amerika.
Jeg ser smukke afrikanske kvinder tvunget væk fra deres familier for at arbejde som tjenestepige for den hvide mand og efter en 20 timers lang vagt blive voldtaget af deres ‘’herre’’. Jeg ser smukke mørke børn lege, men blive jaget væk af Ku Klux Klan, hvorefter de kommer hjem til et nedbrændt hjem.
Jeg ser en stærk afrikansk mand blive pisket på bomuldsplantagen. Men om natten knæler han og beder til den ”ikke-tilstedeværende gud’’ om at blive genforenet med sin smukke kone og sine børn og om en dag at opnå rettigheden til at tage en uddannelse, så han kan forsørge sin familie.
Jeg ser en afrikansk dreng spille fodbold, men blive overfaldet af en gruppe hvide, uvidende hjernevaskede drenge. Han kommer hjem til sin mor og siger: ‘”Mor jeg vil ikke være Neger mere, hvis jeg er hvid kan jeg spille fodbold med de andre’’ .
Jeg ser auktionshuse med skiltet ‘’Negro for sale’’ og offentlige steder med afmærkningen ‘’No Negros’’
Til sidst ser jeg Marcus Garvey, Frederik Douglas, Rosa Park, Martin Luther King, Malcom X, Nelson Mandela, og nutidens menneskerettigheds-aktivister trampe stigmatiseringen, dehumaniseringen, terroren, uretfærdigheden, uligheden tilbage til før menneskets eksistens.
Begrebet Neger er et tungt psykologisk og historisk ord.
Det er utrolig identitetspræget og kræver, at man kender den person, man tiltaler, hvis man ønsker at benytte dette ord.
Ordet neger skal ikke tabuiseres
Men da jeg ikke identificerer mig selv med ordet neger og ikke lader andre definere, hvem jeg er, har det ikke nogen virkning på mig, hvad du vælger at kalde mig. Jeg har oplevet brugen af ordet neger både i en positiv kontekst og i en yderst racistisk kontekst.
Men ordet neger skal ikke censureres og tabuiseres, fordi det historisk set har været brugt til at dehumanisere mange millioner af sorte mennesker. Eller fordi nogle stadig mener, at mørke mennesker er ignorante, udannede, uciviliserede undermennesker, der ikke skal formere sig.
Jeg ønsker ikke en debat, hvor noget er fri for kritik, det har intet formål andet end at diktere, hvad en befolkning må sige. Hvis man bliver utilfreds med noget, der siges eller gøres, så har man retten til at ytre sig. Faren ved tabu-ord er, at de har en uhyggelig magt, fordi man ikke må bruge dem. Og hvis man så vælger at bruge disse ord, kan det resultere i vold.
Det er blandt andet set da Kurt Westergaard valgte at tegne Profeten Muhammed. Jeg er bevidst om, hvad Muhammed betyder for mange muslimer, men derfor har han stadig retten til at tegne ham. Det berettiger ikke tegningens budskab, men det er alfa-omega, at vi som mennesker kan og skal ytre os, så vi kan tage debatten.
Kims reklame
Det betyder også, at der kan tolkes løs på alt, hvad der bliver sagt og skrevet. Det skete senest i forbindelse med en reklame for Kims. Den blev trukket tilbage, fordi den blev anklaget for racisme.
En af dem, der tolkede løs, var Roger Mathisen. Jeg ved ikke om det er, fordi han er skuespiller, det er jeg endnu ikke blevet klog på.
Reklamen starter med, at Kims siger, at ‘vi skal høre godt efter, for han har lige fået fjernet sine nanler (mandler)’, og derefter erstattes alle m’er med n’er, fordi han ikke kan udtale m’erne. Det er en fantastisk sjov og anderledes reklame, som ikke bør stemples som noget så alvorligt som racisme.
Det chokerer mig blot, at Roger Mathisen vælger at kalde reklamen for racistisk, fordi en sætning lyder som ‘’ snager af neger’’. Hvis vi i dag er nået til et punkt, hvor vi kan stemple noget for racisme, fordi det lyder som, føles som, eller minder om, så er vi på dybt vand, eller ja, vi er nærmest sunket.
Det er helt ude af proportion og sammenhæng. Jeg tror, det er de færreste sorte mennesker her i Danmark, der tænkte, da de så reklamen: ‘’Ah nøddespecialisten Michael Madsen mener ‘snager af NEGER’.
Kampen mod reel racisme
Jeg har dedikeret mit liv til at kæmpe for menneskerettigheder, Udvikling af Afrika – og imod racisme og slaveri. For hvis ikke store skikkelser havde kæmpet for mig og min generation, så ville jeg ikke have muligheden for at sidde her i dag, som en fri sort kvinde. Derfor tror jeg også, at frihed med ansvar er vejen frem.
Men frihed uden ansvar er et destruktivt privilegium. Sagen omkring Kims Chips er noget af det mest absurde, jeg længe har været vidne til. Det er et hån mod de som virkelig oplevede og har oplevet racisme. Og at Roger vælger at tage en minoritet som gidsel og påstå, at vi føler diskrimination, det er den slags propaganda, der vil føre til diskrimination og fremmedgørelse.
Det er en skam, at han vælger at skyde en uskyldig reklame ned på klods hold for at få et ellers så vigtigt emne frem.
Sandheden er, at Neger ikke er et neutralt ord for alle, og derfor kan der hurtigt opstå et sammenstød mellem en sort person og en hvid person.
For hvis du vælger at kalde mig noget, jeg ikke selv mener, jeg er, så er vi allerede på afveje inden samtalen er startet. Derfor mener jeg det er yderst vigtig at kende sin historie og kultur. Men det er ligeså vigtigt at have indsigt i andres historie og kultur, for det er ingen hemmelighed, at det i dagens Danmark er meget naturligt at bruge ordet neger, for det beskriver jo blot en sort person? Men det gør det højst sandsynlig ikke, hvis du spørger modtageren af ordet.
Og derfor appellerer jeg ikke kun til, at vi som mennesker skal blive mere bevidst omkring de begreber, vi bruger, men også om, at typer som Roger, der tilsyneladende har så meget vrede ophobet i sig, ikke udnytter alvorlige begreber til at score points
Omvendt ser vi idag en bred vifte af mørke mennesker lige fra komikeren Chris Rock til sangerinden Rihanna holde liv i ordet neger ved at bruge det, når de optræder, mens en hvid kvinde som Madonna må ud og undskylde, fordi hun i sin tweet brugte ordet nigga. Og den slags hykleri er jeg ikke tilhænger af. Det afsporer debatten, når en sort må bruge ordet og en hvid ikke må.