Sådan finder du lysten til at træne

Foto: Colourbox

Har du  prøvet at læse om andres træning og blive motiveret til selv at gå i gang?

 

Det har læserne af den norske avis Stavanger Aftenblad. Avislæserne begyndte selv at træne, efter de havde læst og fulgt et træningsforløb for tre overvægtige og utrænede personer i avisen. Det viser et forskningsprojekt mellem Universitetet i Stavanger og Stavanger Aftenblad, skriver videnskab.dk.

 

Mangler motivation

En norsk undersøgelse har vist, at 76 procent af de fysisk inaktive (som ikke dyrker fysisk aktivitet mindst hver fjortende dag) faktisk ønsker at træne. Og da individuelt fastlagte træningsprogrammer med en personlig træner har den største effekt – men også er dyrest, var ideen bag forskningsprojektet at lave et individuelt træningsforløb i større format. (videnskab.dk)

 

Man kan også læse om undersøgelsen på den norske hjemmeside, www.forskning.no.

 

”Træningsprincipperne er de samme, lige meget om du er i god eller dårlig form, og mange behøver hjælp til at komme i gang med træningen,” forklarer Sindre Dyrstad, der er forskningsleder ved Universitet i Stavanger.

 

Resultaterne af samarbejdet mellem avisen og det norske universitet har vist, at alene det, at læse og følge andres træningsforløb, altså kan øge motivationen til selv at gå i gang med at træne.

 

Mediedækning som motivationsfaktor

180.000 læsere af den norske avis kunne gennem en længere periode følge udviklingen hos tre overvægtige og utrænede forsøgspersoner, som deltog i et personligt livstilsændrings- og træningsforløb. Træningsprogrammet havde til formål at træne deltagerne op til at kunne gennemføre en halvmaraton efter fjorten ugers træning. (videnskab.dk)

 

Hver uge fik både deltagere og læserne et nyt træningsprogram, som både kunne tilgås fra papirudgaven og fra avisens netside. Derudover kunne læserne i gennemsnit støde på tre ugentlige artikler inkl. træningsprogrammet, som beskrev forsøgspersonernes udvikling. En af disse kom hver uge på avisens forside.

 

Samtidig arrangerede forskerne seks netmøder á to timer, hvor læserne kunne stille spørgsmål og blive klogere på træning, ernæring og sundhedsspørgsmål. Derudover blev læserne tre gange i hele forløbet inviteret til at deltage i en åben træningssession sammen med forsøgspersonerne. 150 læsere takkede ja. 25.000 unikke brugere besøgte i gennemsnit projektets hjemmeside om ugen.

 

Læs også
Ny viden om hvordan kræftceller bliver modstandsdygtige

“Den store omtale var nok med til at øge interessen hos læserne. Desuden var det vigtigt, at projektperioden var kort nok til at holde interessen oppe, men lang nok til, at projektet gav en effekt” siger den anden forsker, Leif Inge Tjelta, som har sammensat træningsprogrammet. (videnskab.dk)

 

Stor succes

Projektet har da også vist sig at være en langt større succes end ventet. For et år efter projektet var afsluttet mødtes mellem 30 og 60 deltagere i alderen 15-73 år fra de åbne træningsgange stadig to gange om ugen i deres egen løbeklub. 70 procent af disse er kvinder.

 

”Det viser, at denne type tiltag kan udgøre den nødvendige motivation for at få folk op af lænestolen,” siger Leif Inge Tjelta.

 

Forskerne har med undersøgelsen vist, at der er store potentialer i at bruge store medieplatforme til at motivere borgerne til at motionere mere.

 

”Effekten af at samarbejde med store medieaktører om lignende folkesundhedstiltag kan være meget stor,” siger Sindre Dyrstad. (videnskab.dk)

 

 

Læs også
Ny viden om hvordan kræftceller bliver modstandsdygtige

Hvordan finder du selv lysten til at træne? Gå ind på Den Korte Avis’ facebookside og del dine egne erfaringer. 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…