Vi tænker måske ikke så meget over det, når vi spiser ude. Men tjeneren og kokken bliver ofte frustreret over vores tåbelige opførsel.
Den norske side Klikk.no har snakket med restaurantejer Heidi Bjerkan og en norsk ekspert i takt og tone, Reidar Helliesen, om de dårlige vaner, restaurantgæster udviser hver eneste dag.
Du bestiller kaffe til desserten
Derhjemme gør du det sikkert ofte. Supplerer med kaffe, når du serverer de søde sager. Men det er faktisk ikke noget, restauratøren bryder sig om, afslører Heidi Bjerkan over for Klikk.no.
– Men vi serverer gerne en god dessertvin, som er tilpasset desserten, siger den norske restaurantejer.
Ifølge hende er kaffe helt traditionelt ikke tænkt som en del af middagen.
Du lægger skrald på tallerkenen
Brugte servietter, cigaretskodder og gennemgnaskede tandstikkere. Det er bare nogle af de de ting, Heidi Bjerkan oplever, at folk efterlader på deres tallerkener, når de forlader den bistro, hun også driver i Trondheim.
Takt og tone-eksperten Reidar Helliesen rynker på næsen over det faktum, at restaurantgæster bruger tallerkenen som skraldespand:
– Mange efterlader bordet som om, det var seks-årige børn, der havde holdt fødselsdag, siger Reidar Helliesen.
Du glemmer at give besked
Heidi Bjerkan oplever alt for ofte, at folk bestiller bord til et bestemt antal personer. Senere tilføjer de flere til gæstelisten, eller måske får de afbud. Men det glemmer de lige at ringe til restauranten for at fortælle.
– Det mindste, du kan gøre, er at angive det rigtige antal gæster mindst et døgn i forvejen. Der er stor forskel på ti og fire personer til middag, det ved alle, der laver mad, siger Heidi Bjerkan til Klikk.no.
Kilde: Dagens.dk