Det bliver mere og mere hysterisk: Kims peanuts anklaget for racisme

kims.dk

For nylig var det Haribo, der fjernede en figur fra lakridsposerne med Skipper Mix. Figuren, der har eksisteret i mange år, forestillede ansigtet på en sort person, og det udløste en anklage for racisme fra en Facebook-debattør. Haribo bøjede sig straks for debattøren.

 

Nu har chips-producenten Kims været ude i det samme.

 

I firmaets TV-reklame for peanuts har indgået en person ved navn Michael Madsen, der har fået taget sine mandler og derfor udtaler ’m’ som ’n’. Han har derfor sluttet af med at sige om Kims peanuts: ”Snager af nere.”

 

Det kan man alt efter smag og behag anse for morsomt eller ej. Men langt de fleste vil nok anse det for ganske uskyldigt.

 

En mand ved navn Roger Mathisen var dog af en anden mening. Han anklagede reklamen for racisme over for sorte. Mathisen repræsenterer noget, der kalder sig African Empowerment Center.

 

Afvist, men vandt alligevel

Hvad er det nu lige, der er racistisk ved den sætning? Jo, forklarer Roger Mathisen, det lyder, som om Michael Madsen siger: ”Smager af neger”!

 

Der er intet i reklamen, der på nogen måde er forbundet med sorte. Hele joken går på, at manden siger ’n’ i stedet for ’m’, fordi han har fået taget sine mandler.

 

Men det har ikke holdt Roger Mathisen tilbage. Han indklagede reklamen for Radio- og TV-nævnet.

 

Nævnet afviste dog klagen. Det mente ikke, at der kunne lægges noget racistisk i reklamen, og føjede til, at ordet ’neger’ i øvrigt ”ikke i sig selv kan anses for krænkende eller diskriminerende” (Mediawatch).

 

Kims afviste også anklagen for racisme. Så vidt, så godt.

Læs også
Racisme mod franskmænd – de kalder os “hvide svin”

 

Men nu kommer historiens absurde og ganske deprimerende pointe: Kims bøjede sig alligevel og ændrede den pågældende sætning. Så til syvende og sidst er det historien om Haribo om igen.

 

Fra Muhammed-tegningerne til Kims peanuts

I al deres forskruede karakter repræsenterer eksempler som disse en forgiftning af den offentlige debat og – ja – et angreb på ytringsfriheden.

 

Det er blevet ret almindeligt, at politisk korrekte mennesker kræver censur og selvcensur i forhold til ytringer i det offentlige.

 

Kravet drives frem af en frygtelig hang til at erklære sig krænket på egne eller andres vegne over alt mellem himmel og jord. Fra Muhammed-tegningerne i det store til Kims peanuts i det små.

 

Som Den Korte Avis har beskrevet, er denne tendens i et land som Sverige kørt helt ud i det ekstreme. Her er der ingen grænser for, hvad der kan udråbes som racistisk eller nazistisk. Eksempelvis uskyldige finske julekager.

 

Læs også
”De kalder os hvide svin”

Vil flytte grænserne i den offentlige debat

Beskyldningerne for racisme er et effektivt og ubehageligt våben. Intet anstændigt mennesker ønsker at blive beskyldt for den slags. Ingen virksomhed ønsker at blive forbundet med sådan noget.

 

Så ganske ofte har de politisk korrekte fanatikere held til at få virksomheder til at bøje sig. Som Haribo gjorde det. Som Kims nu gør det. De skal ikke have noget klinket.

 

Fanatikernes ærinde med deres beskyldninger er ikke bare at få fjernet det ene eller det andet produkt eller at få ændret den ene eller den anden reklame.

 

Deres ærinde er at få flyttet grænserne i den offentlige debat.

 

Folk og virksomheder skal simpelt hen gøres så utilpasse, at helt legitime offentlige ytringer pludselig kommer til at stå som noget skræmmende, som man skal holde sig fra.

 

Det gælder vel at mærke ikke bare i forbindelse med peanuts og lakridsfigurer. Det gælder også i debatten om store spørgsmål i samfundet. Eksempelvis debatten om indvandringspolitikken, hvor skrig, skrål og skældsord alt for ofte har fået lov til at kvæle en udveksling af argumenter.

Læs også
Ny bog – Tarek Ziad Hussein: Det sorte skæg – om at være dansk muslim

 

Opmuntrer fanatikerne

Når virksomheder bøjer sig for de politisk korrekte hysteri, der har fundet en formidabel tumleplads på Facebook, sker det ud fra et meget forståeligt ønske om ikke at blive trukket ind i noget, som kan skade deres forretning.

 

Men dermed opmuntrer de fanatikerne til at stille nye krav, der kan flytte grænserne og svække ytringsfriheden.

 

Hvis de tror, at det ikke er deres problem, bør de måske nok overveje sagen endnu engang.

 

De har et medansvar for, at det samfund, som de er en del af, ikke lader sig tyrannisere af vildere og vildere påstande om, at man føler sig krænket af det ene og det andet. For at sige det lidt højtideligt: De har et medansvar for at forsvare ytringsfriheden.

 

Men hvis de synes, at det er for meget forlangt, så kunne de tænke på følgende:

 

Læs også
“Det lille hus på prærien” er en elsket historisk børnebog – nu bliver forfatteren anklaget for racisme

De fleste danskere bryder sig ikke om den politisk korrekte fanatisme. Før eller siden kan der opstå en modbevægelse, som også begynder at reagere mod de virksomheder, der bøjer sig for hysteriet.

 

Virksomhederne kan også selv have en interesse i at stå fast og insistere på den sunde fornuft.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…