Bliv ikke trængende under togturen – toilettet er aflåst af økonomiske grunde!

wikipedia

Hvor mange folkevalgte på Christiansborg bruger dagligt Kystbanen?

 

Mit gæt er, at det er få – hvis nogen.

 

Var tirsdagens problemer på Kystbanen, som medførte store forsinkelser for passagererne, en enlig svale, så kunne jeg acceptere, at politikerne på Christiansborg prioriterede andre opgaver. Men det er langt fra tilfældet.

 

For at passe arbejde og daglige pligter er pendlerne afhængige af driftsikkerhed, rettidighed og kapacitet på Kystbanen. Men forsinkelser, dårlig plads på togene og aflåste toiletter er hverdagskost. Yderste konsekvens af de ringe trafikale forhold kan derfor være en fyreseddel.

 

Absurde konsekvenser

Politikerne skyder skylden på DSB Øresund og Banedanmark. De skyder skylden på hinanden. Og tilbage står pendlerne som gidsler, uden anden indflydelse end det mandat, de har givet de folkevalgte – som på arrogant vis mildest talt virker ligeglade…

 

Blandt udfordringerne er, at udgangspunktet for DSB Øresund var en dårlig økonomi fra DSBFirst. Politisk er det besluttet, at DSB Øresund selv skal dække underskuddet, dog uden at sikre, at besparelsen rammer de ansvarlige for den dårlige økonomi. Når dårlig ledelse belønnes med et gyldent håndtryk, ender regningen hos passagererne!

 

Der er uhensigtsmæssige krav om rettidighed i kontrakten med DSB Øresund. Skønnes det, at et tog ikke når sit mål inden for få minutter, kan det økonomisk bedre svare sig at aflyse eller vende toget før endestationen. Toget bliver aflyst – ikke forsinket. Men det gør passagerne!

 

Ifølge Lisa Sonesson (LS), officiel pendlertalsmand, er aftalerne om klargøring af togvognene dyre. Det betyder store besparelser på klargøringen, der før blev udført om natten og nu i høj grad udføres ved at tage vogne/tog ud i dagtimerne. Det er derfor billigere for DSB Øresund at aflåse toiletter eller hele vogne, end at skulle aflyse et i øvrigt rettidigt tog. Passagererne står som sild i en tønde og må holde på vandet!

 

DSB er en del af den Københavnske evakuerings/beredskabsplan. Når de ikke kan klare små uheld i dagligdagen, hvem holder så øje med, hvad DSB kan klare i en eventuel katastrofesituation?

 

Uheldige kontrakter

Læs også
Arbejdsgivere til regeringen: Erhvervsskolerne skal styrkes og ikke udsultes

Kystbanen skal drives økonomisk ansvarligt, men for staten må det ikke være et mål i sig selv at tjene penge på togdrift. Formålet må være, at transportere passagerer forsvarligt med tog mellem stationerne på banestrækningen. En opgave, som mangler politisk styring.

 

Vi skal kræve, at den kommende kontrakt i højere grad baseres på kapacitet og brugertilfredshed – Kystbanen er til for passagerernes skyld!

 

Og vi skal sikre, at den ansvarlige ledelse for driften, såvel embedsværk som leverandør, har den fornødne viden om togdrift og passagerernes behov – og ikke kun om tal og statistikker. Færre fornemme DJØF’ere og flere fagkyndige togfolk, som selv har stået med hænderne i maskinhuset.

 

Det er ingen hemmelighed, at Transportministeriet har flere uheldige kontrakter på samvittigheden. Det skal der ses nærmere på. At lade leverandøren skrive kontrakten, som embedsmænd uden føling med funktionaliteten godkender, er som at få ræven til at vogte gæs – sjældent en holdbar løsning.

 

Pernille Vermund, Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…