Getting your Trinity Audio player ready...
|
Af Aia Fog, cand. jur., formand for Trykkefrihedsselskabet
Den muslimske rapper Isam B har sagsøgt islamkritikeren og samfundsdebattøren Jaleh Tavakoli for injurier og æreskrænkelser, fordi Tavakoli i opslag på X har kaldt ham for terrorist.
Selv siger Jaleh Tavakoli til B.T. at hun holder fast i det hun har skrevet:
“Mine udtalelser på X skal ses som en reaktion på, at han har kaldt danskerne og statsministeren for medskyldige i et blodbad. Selvom jeg ikke er stor fan af Mette Frederiksen, så er hun valgt demokratisk. Det her er en kamp for demokratiet. Hvor vold legitimeres og jøder skal gå og være bange i Danmark. Det er farligt, og det bliver vi nødt til at tage alvorligt”.
Om Isam B får medhold i sin påstand, bliver op til retten at afgøre, hvilket er det samme som at sige, at alt kan ske og at retfærdigheden ikke nødvendigvis er sikret ved at indbringe en sag for domstolen:
Mange vil huske, da Jesper Langballe i 2010 blev dømt for racisme for at have udtalt, at islam er en pest over Europa; og da Birthe Rønn Hornbech blev frikendt for citatfusk for at påstå, at Langballe havde sagt, at muslimer (ikke islam) var en pest. Der er ingen garantier for, at dommerne hverken kan læse indenad eller gør sig de store anstrengelser med semantikken.
Sikkert er det dog, at uanset hvordan Jaleh Tavakoli konkret har formuleret sig og uanset, hvordan retten pådømmer sagen, så har hun ret i substansen: Isam B må siges at være en trussel mod det Danmark, vi kender, for han har den ene gang efter den anden demonstreret hvad man kun kan opfatte som en stærk modvilje mod dansk kultur og grundlæggende friheds- og lighedsbegreber – han har også aktivt promoveret islam i Danmark på bekostning af de værdier, der definerer os som land og folk:
Hans misogyni kom til udtryk, da han nægtede at gå på scenen med kvinder, der efter hans islamiske værdier var for afklædte, han har gjort ramadanfejring til en offentlig begivenhed på gaderne på Nørrebro og krævet ramadanen helligholdt i offentlige institutioner og han har siden 7. oktober afvist at kalde Hamas en terrororganisation – og dermed tilkendegivet en modstand mod vestlig sekularisme og demokrati.
Isam B indgår i kraft af sin centrale placering i dansk kulturliv som en aktiv spydspids i et mere omfattende reklamefremstød for islam, som vi ser på så mange niveauer i disse år: se f.eks. denne video med den islamistiske foredragsholder Tarek Ghanoum , der i 2022 i Islamisk Trossamfund bl.a. udtaler følgende om, hvordan man promoverer islam i Danmark:
”Det er nemlig sådan, at vi er nødt til at tænke på, at hvis vi gerne vil hjælpe det muslimske samfund, så er vi nødt til at tænke på – ikke nødvendigvis hvad der gavner os mest lige her og nu – den anden generation – men måske hvad der gavner de næste fem generationer. Og det er os, der kommer til at afgøre det. Det er ikke vores forældres generation. Det er os, der er den vigtigste organisation, i forhold til hvilken retning det kommer til at gå. Og der vil jeg sige, at hvis man er ung – vi taler gymnasieniveau eller under – og man bare har den MINDSTE interesse – bare den MINDSTE interesse i at undervise, så vil jeg vitterligt sige: Bliv underviser! Jeg taler om, at du kommer til at have kontakt med flere hundrede mennesker gennem dit liv, og det vil kunne hjælpe de fremtidige generationer på en helt anden måde. Jeg taler ikke om, at man skal lave dawa – en eller anden skjult dawa – mens man er underviser. Jeg taler vitterligt bare: Pas dit arbejde som underviser. Folkeskoleunderviser. Du er gymnasielærer. Du er teaching assistant eller instruktør på universitetet. Lige meget hvad det er: Undervis! Kom i kontakt med samfundet. Hav en eller anden form for indflydelse på, hvilken tankegang de kommer til at have. Bare det, at en elev ser, at ens underviser har tørklæde på eller har skæg på – eller endnu vildere: tørklæde OG skæg, det kunne også være ret sjovt, ikke også? Bare det, at de ser, at ens underviser på den ene eller anden måde er muslim – tro mig, det vil have en kæmpe indflydelse.”
Det er altså en åben og formuleret strategi, at infiltrationen af vores institutioner (Tarek Ghanoum) og effektive reklamefremstød (Isam B), der kan sikre totalitær islamisk udbredelse i Danmark – og det ser Jaleh Tavakoli klarere end nogen, for hun er født i et totalitært, islamisk land og genkender mekanismerne, når hun ser dem. Når hun reagerer er det en hurtig og præcis genkendelse, båret af den særlige isnende fornemmelse man får, når man ser det, man er flygtet fra genopstå i det land, man regnede for frit og sikkert.
Hvis Jaleh Tavakoli bliver dømt for injurier, er det fordi formen vægtes over substansen – og det vil i sig selv være et ildevarslende pejlemærke for udviklingen i Danmark.
Aia Fog, cand. jur. Formand for Trykkefrihedsselskabet