Fadime blev dræbt af sin far, fordi hun ville være en fri kvinde – hun er blevet et symbol på kampen mod ‘æresrelateret vold’ men uden et ord om islam

Rahmi Sahindal blev idømt fængsel på livstid for drabet på sin 26-årige datter, Fadime Sahindal (Arkiv TT/Ritzau Scanpix)

Fadime Sahindal kom i 1980’erne som lille pige fra Tyrkiet til Sverige med sin familie. Hun blev underlagt social kontrol og skulle tvangsgiftes med en mand fra Tyrkiet – helt i tråd med fundamentalistisk islam og tyrkiske traditioner.

 

Men Fadime fandt en svensk kæreste, og hun ville leve som en fri kvinde ligesom andre kvinder i Sverige.

 

Faderen og den øvrige familie hang fast i traditionerne fra det muslimske og traditionsbundne Tyrkiet.

 

Faderen forsøgte i flere år, at få Fadime til at makke ret. Men hun fortsatte og blev et kendt ansigt i kampen mod ‘æresrelateret’ vold.

 

Derfor blev hun til sidst for 21 år siden myrdet af sin far, der mente, at hun krænkede hans ære.

 

Mordet udløste en storm af protester i Sverige, og blev også meget omtalt i Danmark. Hvert år mindes Fadime som et modigt menneske, der fik rejst en debat om ‘æresrelateret vold’. Men det sker uden at nævne islams andel i årsagen til denne form for vold.

 

Fadime og hendes familie kommer til Sverige

Fadime Şahindal blev født i 1975 i den sydøstlige, kurdiske del af Tyrkiet, i en lille landsby.

 

Fadime flyttede med sin mor, hendes fem søstre og en bror til Uppsala i Sverige. Hendes far var migreret til Sverige nogle år tidligere, i 1981.

 

Her levede i forvejen en vidtforgrenet tyrkisk storfamilie Sahindal.

 

Fadimes familie var en del af denne familieklan, der vogtede over hinanden og slog hårdt ned på dem, der blev for svenske.

 

Fadime har beskrevet, hvordan familien – hendes far og hendes bror – og andre mandlige slægtninge begrænsede hendes tilværelse gennem kontrol, trusler og vold. Et af de første tegn på kontrol var, at hun ikke måtte lege med svenske jævnaldrende eller deltage i aktiviteter uden for skolen. Familien havde også besluttet, at hun skulle til Tyrkiet for at giftes med en fæter.

 

Fadime gør oprør

Situationen eskalerede, da familien fik at vide, at hun fået en svensk kæreste. Fadime blev overfaldet af faderen og broderen, som blev dømt for ulovlige trusler. Fadime levede derefter i lange perioder uden kontakt til sin familie.

 

Det var i slutningen af 1990’erne, og på dette tidspunkt begyndte Fadime at tale åbent i offentligheden om undertrykkelsen baseret på forkvaklede æresbegreber, om de krav og kontrol, hun levede under, og den vold, hun blev udsat for.

 

Hun deltog blandt andet i udsendelsen i Sveriges Radio og fjernsyn, og beskrev også sit liv og mekanismerne bag den æresrelaterede vold i en dokumentarfilm produceret af Folkesundhedsinstituttet.

 

Faderen: Hun bragte skam over familien

For Fadimes far og andre i familien og pårørende blev hendes handlinger opfattet som en stor skam for familien.

 

I de senere retssager beskrev faderen, at han ikke kunne se folk i øjnene, og at hans datter havde prisgivet dem til offentligheden.

 

Faderen afviste, at han modsatte sig et ægteskab mellem datteren og den svenske kæreste, men Fadime og andre omkring hende hævdede, at forholdet til kæresten var en udløsende faktor bag de øgede trusler og volden mod hende.

 

Den 21. november 2001 holdt Fadime Şahindal en tale i Sveriges Riksdag på et seminar om “Integration på hvis vilkår?”. Hun ønskede, at beslutningstagerne skulle forstå, hvor sårbare indvandrerpiger kan være i den ‘æresrelaterede” kultur, hun og mange andre kom fra.

 

På den måde bidrog hun til at skabe opmærksomhed om piger og kvinders sårbarhed i en kulturer domineret af forkvaklede æresbegreber.

 

Hun læste sociologi på universitetet. I løbet af forårssemesteret 2002 skulle hun i seks måneders praktik og havde besluttet at rejse til Nairobi, Kenya, for at tage praktik der.

 

Faderen skød hende i hovedet

Hun besluttede at besøge sin mor og sine søstre i Uppsala inden rejsen. Det var den 21. januar 2002.

 

De troede alle, at deres møde var hemmeligt.

 

Men faderen havde fundet ud af, at hun var i Uppsala hos en af sine søstre. Da hun åbnede døren for at gå hjem, ventede faderen på hende uden for. Han skød han hende to gange i hovedet. Hun døde af det første skud.

 

Drabet chokerede Sverige og mange fremhævede i den efterfølgende samfundsdebat, at drabet kunne have været forhindret, hvis de mange meldinger om, at der eksisterer æreskulturer, var blevet taget mere alvorligt tidligere.

 

Den 4. februar blev Fadime Şahindal begravet i Uppsala domkirke.  Kronprinsesse Victoria og en række ministre og tusindvis af andre kom til markeringen.

 

Byretten i Uppsala idømte faderen livsvarigt fængsel for drabet på datteren Fadime Şahindal i april 2002, og i maj blev dommen stadfæstet af Svea Appeldomstol. I 2015 ændrede Svea Ankeret livstidsdommen til 24 år. I august 2018 blev Rahmi Şahindal løsladt fra fængslet efter at have afsonet to tredjedele af sin straf.

 

Fadime mindes hvert år

I 2001 stiftede menneskerettighedsaktivisten Sara Mohammad, født i den kurdiske del af Irak, foreningen Glöm aldig Pela, opkaldt efter Pela Atroshi, der blev æresmyrdet i 1999. I 2002 skiftede foreningen navn til Glöm aldig Pela og Fadime og er i dag Landsorganisationen GAPF. Det skriver

 

I januar hvert år arrangerer GAPF Fadime Days: I fire dage afholdes seminarer om og aktiviteter mod æresundertrykkelse over hele Sverige.

 

Fadime Şahindal mistede livet i kampen for frihed, og fordi hun gav stemme og ansigt til ofrene for æresundertrykkelse. Hendes aske hviler på Uppsala gamle kirkegård. I Uppsala, ved siden af ​​Fyrisån, blev en park ved navn Fadimes sted indviet i 2012.

 

Mordet blev altså et symbol på kampen mod ‘æresrelateret vold’. Og kvinder som Fadime skulle for fremtiden hjælpes, hed det.

 

Men den særlige kvindeundertrykkelsen af kvinder fra ikke-vestlige, muslimske lande er fortsat.

 

Hvorfor?

 

Kvindeundertrykkelsen er fortsat, fordi indvandringen fra ikke-vestlige muslimske lande har fået lov til at fortsætte. Og et voksende antal indvandrere fra muslimske lande betyder en tiltagende islamisering.

 

Samtidig er indholdet af fundamentalistisk islam og dets betydning for muslimers holdninger blevet fortiet.

 

Ifølge islam er kvinder mænds ejendom, og mænd må straffe ulydige kvinder. (Sura 2:34)

 

Der er mange sekulært sindede tyrkere. Men generelt præger islams regler adfæren og kulturen i et land som Tyrkiet. Og det præger mange af de muslimer, der kommer til Europa. Og dem, der forsøger at integrere sig, bliver ofte straffet med udelukkelse, vold eller mord som Fadime.

 

Over alt i Sverige mindes Fadime på årsdagen for mordet.

 

Men så længe man ikke vil erkende de egentlige årsager til æresrelateret vold vil den uhyggelige undertrykkelse fortsætte og vokse.

 

Mange unge kvinder og unge mænd vil gerne have personlig frihed ligesom Fadime ville have det.

 

Men mange tør ikke. De ved, at et naivt og uforstående samfund ikke kan beskytte dem. Og derfor kan de lide samme skæbne, som Fadime, hvis de forsøger at leve et frit liv.

 

Se for eksempel denne video om Fadime

 

Læs også beskrivelse af Fadime skæbne her i Svensk Kvindebiografisk Leksikon:

 

Fadime Şahindal , www.skbl.se/sv/artikel/FadimeSahindal, Svenskt kvinnobiografskt lexikon (artikel af Annika Borg), hentet 22-01-2023

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…