I den senere tid, har der været flere alvorlige sager om lærerenes undervisningsfrihed i den vestlige verden.
Det handler dybest set om et islam, som forsøger at båndlægge og diktere lærernes ytringfrihed i skolernes undervisning.
Midlet der bruges er frygt.
Den alvorligste sag, er den fra den franske forstad, hvor Samuel Paty brugte tegninger i sin undervisning, og hvor islams små spioner på skolebænken loyalt sladrede om fornærmelsen derhjemme.
Loyalt overfor islam og deres trosfæller, vel at bemærke.
Det resulterede i, at den unge lærer, på åben gade blev angrebet, og fik skåret halsen over og hovedet helt af.
Ligesom Maren og Louisa i Marokkos bjerge, og Riby Lee i en forstad til London.
I den praksis, opnår den muslimske jihadist to ting i samme håndevending. Han får “slået de vanto på halsen” som der i koranen er dikteret at han skal, og så får han ved at skære hovedet helt af, sat ekstra meget skræk i livet på de vantro. Koranen 8:12-14.
Som sagt. Midlet er frygt.
En anden alvorlig sag er den om professor Nicolas Damask fra Arizona, der i sin undervisning, og eksamensspørgsmål, koblede nutidens terrorisme med islamisk jihad og at muslimer på jihadmission tilstræber at efterligne deres profet Muhammed.
Øjeblikkeligt blev forræderiet mod islam udstillet på internettets sociale platforme, og han og hans familie måtte flygte og søge i skjul.
Igen var det en spion på skolebænken, som demonstrerer hvor loyaliteten ligger.
Eleven, der var blevet stødt, Mohamed Sabra, var ikke sen til, sammen med CAIR – “Counsil on American-Islamic Relations” – at anlægge sag.
Det er meget almindeligt, at islams medlemmer og repræsentanter, bruger Vestens egne love imod Vesten selv. Så almindeligt, at strategien har fået sit eget navn. Som pendent til “warfare”, hedder denne metode som udtrætter islamkritikere “lawfare”.
Sekundært er incitamentet også økonomisk.
Heldigvis så vandt Professor Damask denne sag. Retten gav ret i, at både hans undervisning, pensum og eksamensspørgsmå var indenfor rammerne, når der bliver undervist i kontekst til terror.
Og nu er man på Scottsdale Community College blevet nervøse.
Med det samme, der var blevet gjort anskrig om fornærmelse mod islam på nettet, så lagde skolens ledelse sig flat ned.
De kom med officiel undskyldning til Mohamed Sabra og de af islams medlemmer som sammen med ham måtte være blevet stødt, og så suspenderede de professor Nicolas Damask fra at undervise.
Og ikke nok med det. Hvis han ønskede at komme tilbage til sit arbejde som lærer på skolen igen, så skulle han gennemgå et undervisningsforløb hos en islamisk lærd.
Så med god grund er ledelsen blevet nervøse. Så nervøse, at de er rykket ud med et tilbud – en såkaldt “settlement” – på 155.000 dollars, hvis professoren ikke sagsøger skolen for at hindre lærerens ytrings- og undervisningsfrihed.
Den sag må man håbe, at de har hørt om i den midtengelske by Batley. Der er 3 lærere nu suspenderet for, i princippet nøjagtig det samme, som professor Nicolas Damask.
De har brugt deres ytrings- og undervisningsfrihed.
Som en følge heraf, blev nogle muslimer stødt, igen, efter at loyale spioner på skolebænken havde blæst alarm, igen, hvorefter skolens ledelse, øjeblikkeligt lagde sig flat ned for islam og dets fornærmede medlemmer, igen.
De to sager, den ene fra USA og den anden fra Batley i England, ligner hinanden til forveksling.
Og i princippet er det det samme det drejer sig om, i den sag, som fik så frygtelige og uacceptabelt store koncekvenser for læreren i Frangkrig. Samuel Paty.
Også han brugte sin ret til ytrings- og undervisningsfrihed.
, og han underviste om ytringsfrihed