Den østjyske motorvej har gennem mange år været stærkt overbelastet. Trafikken er meget tæt. Og helt galt bliver det, når der sker noget uforudset som trafikuheld.
Men mange lastbiler og særtransporter skaber problemer. Det er ikke mindst særtransporter af dele til de mange store vindmøller, der bliver bygget.
Men nu bliver der gjort noget.
Der er politisk flertal for et forsøg, der muligvis kan løse nogle af problemerne. Fra 1. juli bliver de lange særtransporter forment adgang til motorvejen mellem kl. 6-9 og 15-18. TV2 oj
– Det er noget, jeg har bragt op, og nu er der så heldigvis fundet en model for, hvordan vi gør det. Særtransporter hører ikke til i myldretiden. Det hjælper ikke, vi forsøger med forskellige trafikløsninger, når så de lange lastbiler ødelægger det hele, siger Kim Christiansen, der er forkæmper for forslaget til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Forbuddet kommer til at gælde særtransporter med en længde på 50 meter eller derover på motorvejsstrækningerne E45 fra Hadsten til Kolding V, E20 fra Kolding V til Motorvejskryds Odense samt strækningen E20 Skærup-Fredericia i trekantsområdet.
– Nu får Vejdirektoratet så lidt tid til at forberede yderligere skiltning og få styr på, hvad der ellers lige skal ordnes for at få forsøget i gang, forklarer Kim Christiansen.
Han vil gerne gå længere og sætte endnu hårdere ind over for lastbilerne.
– Jeg foreslog et fuldstændigt overhalingsforbud for lastbiler. Når man ser sådan et elefantvæddeløb mellem to lastbiler, tænker man jo, at transportfirmaerne ikke har fattet budskabet om trængslen. Men det var der ikke politisk flertal for i første omgang, siger Kim Christiansen.
Men der skal undersøges mere, før et sådant overhalingsforbud kan komme på tale.
http://www.tv2oj.dk/artikel/nu-bliver-saertransporter-forbudt-i-myldretiden