Aros Kunstmuseum har begået hærværk på Mindeparken i Århus med opbakning fra borgmesteren – begrundelsen er fuldkommen forrykt

Mindelunden (Foto: YouTube/Stiftendk)
Udskriv

En tysk kunstner har sprøjtet rød og hvid akrylmaling på en del af naturen i Mindeparken i Århus. Det sker som et led i Aros Kunstmuseums udstilling ”The Garden”.

 

Overmalingen af parken har udløst vrede reaktioner fra borgere i Århus, der ikke kan se, hvorfor de i en periode skal have ødelagt deres glæde ved den forårsskønne natur.

 

Museet, kunstnere og kommunale toppolitikere kommer nu med pædagogiske belæringer om, hvorfor det er et spændende kunstnerisk projekt at sprøjte parken over med maling.

 

Men disse forklaringer er fuldkommen forrykte. De udstiller, hvor langt kunsten kan fjerne sig fra befolkningens liv. Og så slår man befolkningen i hovedet, fordi den reagerer kritisk.

 

Laver romaerne stor kunst i København?

Utroligt nok har fortalerne for oversprøjtningen intet at sige om dens kunstneriske værdi.

 

De begrundelser, der kommer for ’kunstværket’, er rent politiske. Man forsvarer svineriet i parken med, at det skaber debat om forurening og miljøpolitik.

Læs også
Hun blev sexoverfaldet af iraker, så gik hun rasende til modangreb – men hos den politisk korrekte dommer mødte manden stor forståelse

 

Af det må vi kunne slutte, at det også er stor kunst, når for eksempel romaer sviner i det indre København. Det skaber jo også masser af debat!

 

Malingen skal bare væk

Jo mere borgerne protesterer over akrylmalingen, jo mere ser projektets fortalere det som en bekræftelse: ”Dér kan man jo se. Det skaber virkelig debat. Kunstværket fungerer!”

 

Men her bliver sagen helt forrykt.

 

Ja, der er masser af debat om, at man sprøjter maling på Mindeparken. Men denne debat handler overhovedet ikke om de store politiske spørgsmål vedrørende forurening og miljøpolitik.

 

Læs også
Filmanmeldelse “The big sick”: Sød, sjov og seriøs film om kultursammenstød

Den handler om, at vrede borgere bare ikke vil have deres mindepark skæmmet til ukendelighed. De vil bare have den akrylmaling væk! Færdig, punktum, finale – længere er den ikke.

 

Der er ikke behov for hærværk

Hvis folk vil debattere forurening og miljøpolitik, så debatterer de forurening og miljøpolitik. Det kan de godt finde ud af uden en sprøjtemalende kunstner.

 

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) mener også, at overmalingen kan skabe debat om, hvornår man skal gribe ind i naturen – for eksempel ved at slå græsset.

 

Men hvis folk vil debattere, hvornår græsset skal slås, så debatterer de da bare, hvornår græsset skal slås.

 

Det gør ingen forskel for den debat, at en kunstner laver hærværk på naturen.

Læs også
Nyt program i DR: ‘Dicte tester mode i Iran’ – et svigt af de iranske kvinder, som kæmper for frihed

 

”Ham med hesten”

Kunstneren Bjørn Nørgaard, der også har blandet sig i den aktuelle debat, lavede for mange år siden et lignende ’kunstværk’:

 

Han parterede en hest og lagde delene i syltetøjsglas. Det var ment som en protest mod Vietnam-krigen. Men det var politisk uden nogen betydning.

 

Det eneste, der kom ud af det, var, at en hest måtte lade livet – og at Nørgaard blev bredt kendt som ”ham med hesten”.

 

Kommunevalg forude

Politisk vil de venstreorienterede kulturfolk heller ikke få noget ud af den ”debatskabende” overmaling af Mindeparken.

 

Måske vil det forrykte projekt tværtimod ramme socialdemokraterne i Århus, der bakker op om det – med borgmester Jacob Bundsgaard og rådmand Kristian Würtz i spidsen.

 

Der skal jo snart være kommunevalg. Venstre, Dansk Folkeparti og Ny Borgerlige i Aarhus lugter blod og går til angreb.

a

a

 

a

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ