Når Undervisningsministeriet laver en trivselsundersøgelse om folkeskolen, så står alt til troende. Og dem som kunne tænke sig at stille spørgsmålstegn ved metoderne, må have skjulte motiver og onde hensigter. Det er budskabet fra Ralf Pittelkow i en analyse bragt på hans egen hjemmeside den 23. april.
Her foregiver den tidligere kommentator på Jyllands-Posten, at han har fundet ud af, at jeg skulle have forsøgt at forhindre, at eleverne i den pågældende trivselsundersøgelse, skulle svare på om, de oplever, at lærerne af og til kommer for sent. Stor afsløring? Nej desværre.
Jeg må skuffe Ralf Pittelkow, og de som måtte have læst analysen. Det er faktisk mig selv som i et interview i Politiken i tirsdags fortæller, at vi har drøftet trivselsundersøgelsen med ministeriet, og har påpeget, at spørgsmålet om lærerne kommer for sent til undervisningen kan have så mange forklaringer, at det ikke giver mening at stille på den måde.
For os handler det om, at undersøgelser skal være så præcise så muligt og gerne give et nuanceret billede af situationen i folkeskolen.
Og lad mig slå det fast med det samme. Lærere skal selvfølgelig så vidt muligt være klar til undervisningen til tiden. Det kan der ikke være to meninger om.
Men når det så ikke altid lykkes skyldes det blandt andet, at lærernes forberedelsestid i dag ofte er det kvarter, der kan være mellem to undervisningslektioner.
Det kan også være, at en lærer har været nødt til at tale med en forældre, som på grund af de nye arbejdstidsregler skal kontakte lærerne i arbejdstiden. Og det sker også jævnligt, at en lærer må tage sig tid til at tale med en elev eller elever i pauserne, og er det et alvorligt emne kan tiden løbe.
Der er altså utrolig mange legitime årsager til, at lærere kan komme senere ind i klassen, og det bliver ikke belyst med det spørgsmål, som var i trivselsundersøgelsen fra Undervisningsministeriet. Derfor gjorde vi opmærksom på det. Og det står vi fuldstændig ved.
Og jeg må sige, at jeg finder det ejendommeligt, at Ralf Pittelkow ukritisk forsvarer en trivselsundersøgelse, som han formentlig aldrig har læst. Og det bliver endnu mere absurd, når man så hører den tidligere kommentator gøre sig klog på, hvad der foregår i folkeskolen.
Han peger på, at lærerne kommer dryssende for sent, og skader elevernes undervisning. Hvor ved du det fra? Er det forskning? Og må jeg spørge, hvornår har Ralf Pittelkow sidst været på en folkeskole?
Jeg håber, at den tidligere kommentator en anden gang vil gøre en indsats for at sætte sig ind i de sager, som han bruger sin hjemmeside til at udbrede. Ukritisk videreformidling er der ikke meget analyse over.