Pas på: Reklamer med tilbud om hurtige lån op til jul er fyldt med økonomiske fælder

Colourbox

Pas på alle de reklamer, der giver dig hurtige løsninger til flere penge. Man bliver altid bombarderet med tilbud op til højtiderne, og sådan er det også når julen nærmer sig. Men de er fyldt med økonomiske fælder – så husk at læse teksten grundigt inden du siger ja-tak?

 

Har du et billån eller et forbrugslån, så modtager du måske et brev ind af døren, der giver dig mulighed for at låne mere eller undlade at betale ydelsen indtil det nye år. Det kan også være, du får mails med tilbud om lån uden en kreditvurdering. Det kan være tilbud om at købe varer på kredit eller med betaling på et senere tidspunkt.

 

Fælles for alle disse tilbud er, at du får rådighed over flere penge eller et større forbrug i en kortere periode. Overskrifter er ofte i retning af ”få råd til mere” eller ” få x kr. mere på kontoen” eller ”bliv rig på 10 minutter”. Det er naturligvis ikke rigtigt, og det ved du jo godt inderst inde.

 

Alligevel kan det godt friste på lige præcis dette tidspunkt på året for det er her vi bruger flest penge. Det ved långiverne/forretningerne jo godt, og det er også ok, at de bare forsøger at tjene penge.

 

Du får ikke det hele at vide!

Det, der ikke er ok, er at de ikke altid fortæller dig, hvad det koster – og hvis de fortæller dig hvad det koster, så står det med MEGET lille skrift forneden. Fælles for næsten alle tilbud er nemlig, at det forøger dine finansielle omkostninger. Du kommer kort sagt til at få en del mindre fremover mod at få lidt mere nu.

 

Ja – det er dit eget problem, at du ikke læser alt hvad der står i teksten, men det er stadig ikke god forretningsetik at det sker. Men det gør det, og den præmis skal du tage med, når du handler PENGE.

 

Hvordan skal du så kunne se, hvad du ikke skal sige nej til?

Som udgangspunkt skal du sige nej-tak til alt det, du ikke forstår. Der er nemlig en tendens til at finansielle muligheder præsenteres for forbrugerne, så du godt forstår, hvad du får ud af det, men ikke hvad det kommer til at koste i længden.

 

Men det må være sælgerne af de finansielle produkter, som skal kunne finde ud af at fortælle alt på en måde, så du kan forstå det.

 

Dernæst skal du sikre dig, at de årlige omkostninger i procent (ÅOP) er oplyst. Dette tal udtrykker nemlig den effektive rente på dit lån. Et tal som kan fortælle dig lidt om størrelsen på omkostningerne.

 

Er dette tal lavt (under ca. 6%), så er det til at overveje, hvis det ikke forøger dit forbrug op til jul, men bare går din finansiering billigere – eksempelvis gør at du trækker mindre på din kassekredit. Det er så desværre kun de færreste tilbud som er så billige. De fleste er klart dyrere, og dem skal du sige nej-tak til, også selvom det kun er jul en gang om året.

 

Med venlig hilsen

Kim Valentin

Del på Facebook