Cykelhjelme beskytter hovedet, hvis man falder med sin cykel.
Men noget kunne tyde på, at man har større risiko for overhovedet at havne i asfalten, når man har cykelhjelm på. Det er i hvert fald, hvad trafikpsykologen Ian Walker fra Bath University i Storbritannien mener at have fundet ud af. Og han har mærket det på egen krop.
Med og uden cykelhjelm
Walker kørte på en cykel, der var udstyret med en computer og en sensor, der målte den afstand, som bilisterne holdt til ham. 2.500 overhalende bilister.
Hans forskning var virkelig med livet som indsats. Undervejs nåede han at blive ramt af både en bus og en lastbil.
Halvdelen af tiden var han iført cykelhjelm, halvdelen af tiden kørte han barhovedet. Begge gange, hvor han blev ramt, havde han cykelhjelm på.
Hans afstandsmåler viste også, at bilisterne var dobbelt så tilbøjelige til at køre meget tæt på ham, når han bar hjelmen.
Han har skrevet om forsøget i tidsskriftet Accident Analysis & Prevention. Her giver han den mulige forklaring, at cyklister med hjelm virker mere erfarne, og derfor tager bilisterne mindre højde for, at der kan ske noget uforudsigeligt. Det får dem til at holde mindre afstand.
Den sikreste hovedbeskyttelse
Ian Walker er imidlertid en grundig mand. I sit forsøg afprøvede han også andre muligheder end at køre med cykelhjelm eller barhovedet.
Han iførte sig en lang paryk! Og så prøvede han at virke mere feminin. Det gav pote – eller rettere sagt plads. I gennemsnit hold bilisterne14 cmstørre afstand til ham! Der må have været noget med, at de instinktivt tog større hensyn til kvinder. Hvorfor, melder historien ikke noget om.
Men budskabet til de mandlige cyklister synes klart: Hvis du vil være rimelig sikker på ikke at blive kørt ned af en bilist, skal du iføre dig lang paryk i stedet for cykelhjelm.
Forbløffende, hvad sådan en trafikpsykolog kan finde ud af.