Husk D-vitamin i den mørke tid

Foto: Colourbox

Efterårets komme betyder ofte forkølelse og nedsat immunforsvar. Men du kan selv gøre noget for at optimere dit immunforsvar og forebygge snot og influenza.

 

Kig på dit D-vitamin indtag

Det er solen, der er den vigtigste kilde til D-vitamin. Så derfor skal du gå ud i solen, når den er der. Det er der fortsat mulighed for i løbet af efteråret. D-vitamin dannes nemlig, når huden rammes af solens stråler. (Kræftens Bekæmpelse)

 

Når vinteren kommer og solen forsvinder, kommer mange af os derfor til at mangle D-vitamin.

 

Kig derfor også på din kost og overvej om du får fødevarer, der indeholder D-vitamin. D-vitamin kommer først og fremmest fra fed fisk, kød, mejeriprodukter og æg. Du kan eventuelt tale med din læge og få målt dit D-vitamin niveau, hvis du er tvivl om du får nok.

 

I Danmark anbefales det i øjeblikket, at man har en D-vitaminstatus på mindst 50 nanomol per liter (Kræftens Bekæmpelse)

 

Tilskud

Mange har faktisk for lavt D-vitamin niveau og har derfor nytte af at tage tilskud.

 

Undersøgelser har nemlig vist, at mennesker med lave D-vitamin niveauer er mere udsatte for at få influenza, end mennesker med normale til høje niveauer. (DKA)

 

Samtidig kædes et tilstrækkeligt D-vitamin niveau også sammen med et velafbalanceret blodtryk, en sund knoglemasse og med et effektivt fungerende immunforsvar, forklarer Anette Harbech Olesen, der blogger om kost og sundhed på madforlivet.com.

 

D-vitamin er det mest immunmodulerende vitamin, som du kan danne i din krop. Det kræver højt sollys og tilstrækkeligt med kolesterol at danne nok D-vitamin, og af denne årsag er der mange danskere, der mangler D-vitamin om vinteren. Det kan have betydning for vores modstandskraft mod influenza og forkølelser, ligesom det har stor positiv betydning for vores kropslige balancer generelt.” (Madforlivet.com

 

Læs også
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke veganerkost til småbørn, men det er forældrebestyrelsen der bestemmer om børnehaven ‘går vegansk’

10 mikrogram

Der er forskellige holdninger til om det er nødvendigt at tage D-vitamintilskud. Ifølge Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse kan man få dækket sit D-vitamin behov ved at opholde sig i solen og spise varieret.

 

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor kun 10 mikrogram-tilskud til følgende grupper:

  • Børn 0-2 år (D-dråber)
  • Gravide
  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne, der bærer en tildækket påklædning om sommeren
  • Personer, der sjældent kommer udendørs eller som undgår sollys

 

For voksne over 70 år, plejehjemsbeboere og personer med risiko for knogleskørhed anbefales at tage et 20 mikrograms tilskud.

 

Anette Harbech Olesen mener, at det er en god sundhedsinvestering at tage et dagligt D3-vitamin tilskud fra oktober til maj.

 

”Jeg tager et dagligt tilskud af D3-vitamin hver dag, og er personligt af den overbevisning, at der er store, positive sundhedsmæssige effekter forbundet med at holde kroppens D-vitamin niveauer i top hele livet.

 

Hvis jeg mærker, at en influenza eller en forkølelse er på vej, så tager jeg ekstra dosis i et par dage. Det har for mig en markant og god effekt, og har hindret mangen en influenza. Jeg supplerer med varme drikke som ingefærte eller grøn te tilsat Manuka honning. Det smager godt og kan have en god og lindrende effekt.” (DKA)

Læs også
Brun for enhver pris: 6 ud af 10 unge solariebrugere ved godt, at deres solarieforbrug kan give kræft

 

D-vitamin og kræft

D-vitamin har mange funktioner i kroppen. Helt afgørende er vitaminet for kroppens optagelse af kalk, der er nødvendig for knogler og tænder. En anden er at sikre optimale forhold for nerver, muskler og knogler. (Kræftens Bekæmpelse)

 

Undersøgelser har vist, at høje niveauer af D-vitamin hænger sammen med en lav forekomst af både kræft, hjerte-kar-sygdomme, sukkersyge og dissemineret sklerose. (Sundhedsstyrelsen) For eksempel har man fundet en sammenhæng mellem lave niveauer af D-vitamin i blodet og en højere risiko for tyk- og endetarmskræft. (Kræftens Bekæmpelse)

 

D-vitamin kan påvirke kræftceller, da de indeholder vitamin D-receptorer. Når disse bliver aktiveret, hæmmes kræftcellernes evne til at dele, vokse og sprede sig, skriver Kræftens Bekæmpelse.

 

D-vitamin har også i laboratorieforsøg succesfuldt fremmet en proces, hvor kræftcellerne ødelægger sig selv, hvilket dog kræver en mængde D-vitamin, der overstiger den maksimale grænse for forgiftning. Derfor forskes der i øjeblikket i, hvordan man kan udvikle kunstigt D-vitamin med samme kræftcelledræbende evne, men som kroppen kan tåle. (Kræftens Bekæmpelse)

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…