Salt: Det gode, det dårlige og den rette mængde

Foto: Colourbox

Pas på med saltindtaget. Det har vi hørt til ukendelighed. Ifølge Fødevarestyrelsen får danskerne hver dag mellem 8 og 10 gram salt igennem maden. (Alt om kost). Og det er for meget.

 

Sænk forbruget

Mænd spiser i gennemsnit 9-11 g salt og kvinder 7-8 g salt om dagen. (Fødevarestyrelsen).

 

Hjerteforeningen anbefaler, at kvinder højst spiser 6 g. salt om dagen, og at mænd højst spiser 7 g. salt om dagen. Det svarer til, at man afhængig af eget indtag skal sænke sit forbrug 3 gram om dagen. Det svarer til en halv teske salt. (Alt om kost).

 

Det kræver, at du er opmærksom på, hvad du spiser, for under 20 procent af vores saltindtag kommer fra salt, vi selv tilsætter maden.

 

Resten kommer fra forarbejdet mad.

 

Hvorfor er for meget salt usundt?

For meget salt kan give forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme.

 

Det er saltets indhold af natrium, der i for store mængder kan øge blodtrykket, fordi natrium binder vand i kroppen.

 

Selv let forhøjet blodtryk kan faktisk give markante skader på hjertets muskulatur og blodkarrenes funktion. Ved at spise for meget salt øges risikoen for udvikle hjertekarsygdomme uanset alder. (Hjerteforeningen)

 

For meget salt i kosten kan også give andre helbredsproblemer som fx mavekræft, knogleskørhed og nyresten. (Hjerteforeningen)

 

Læs også
Der er forskel på rig og fattig, når det gælder kræft

Ifølge Hjerteforeningen vil et lavere saltforbrug i befolkningen kunne aflæses tydeligt på antallet af blodpropper og hjertekarsygdomme. Fx skønnes det, at et lavere saltforbrug vil kunne sænke antallet af hjertekarsygdomme med mellem 5 og 15 procent og forebygge mindst 1300 hjertekardødsfald om året i Danmark. (HjerteforeningenHjerteforeningen)

 

Pas på med disse fødevarer

Nogle fødevarer indeholder mere salt end andre, og dem bør man ifølge Fødevarestyrelsen undlade at spise for tit eller i det mindste spise mindre af:

 

Skinke, bacon og andet røget kød, spegepølse, chips, pulversovs, oliven og pickles. Se hele Fødevarestyrelsens liste her.

 

Spiser du fx 2-4 skiver pølsepålæg, kan du få 1-2 gram salt og dermed en tredjedel af dit daglige indtag.

 

Fødevarestyrelsen har også udarbejdet en liste over fødevarer, som kan have et højt saltindhold, men som afhænger af det specifikke produkt:

 

Pizza, brød, færdigretter, pølser, ketchup, ost, morgenmadsprodukter. Se hele listen her.

Læs også
Kvinder sætter fokus på cannabis som medicin

 

Generelt indeholder fastfood ofte meget salt. En hel pizza kan faktisk indeholde mellem 5 og 11 gram salt. Endda helt op til 14 gram, som altså kan dække en kvindes saltindtag for to dage.

 

En burger indeholder mellem 2 og 5 gram salt og en fransk hotdog ca. 3 gram salt. Derudover kommer naturligvis pomfritterne og evt. dressing. (Hjerteforeningen)

 

Skæreost indeholder også meget salt. En god tommelfingerregel er, at 2 skiver ost a 25 gr. indeholder omkring 1 gram salt. (Hjerteforeningen)

 

Ved at sammenligne forskellige produkter og mærker fra ovenstående liste, kan du vælge dem med et lavt saltindhold og dermed reducere dit saltindtag.

 

Lette tips
Hvis du ikke har lyst til at kigge på varedeklarationer og sammenligne saltindhold, når du er på indkøb, så er en anden god måde at undgå for meget salt at gå efter nøglehulsmærkede produkter eller produkter med fuldkornslogoet. (Hjerteforeningen)


Samtidig kan du lade være med at stille saltet frem på middagsbordet og i øvrigt bruge flere friske krydderurter, hvidløg, peber og krydderier som chili, paprika og karry i madlavningen.

 

Saltets kvalitet

Når du så skal spise salt, bør du vælge salt af god kvalitet.

Læs også
Holdningskorrigerende tøj har til hensigt at afhjælpe smerter i ryggen

 

”Kroppens indre biokemi har behov for såvel kalium-, som natrium-, magnesium- selen- og jodsalte for at opretholde den optimale balance. Ved alene at spise almindeligt raffineret bordsalt, der indeholder natriumklorid, kan der opstå ubalancer, og det kan blandt andet medføre væskeophobninger i kroppen samt forhøjet blodtryk,” forklarer Anette Harbech Olesen på sin blog madforlivet.com.

 

Anette Harbech Olesen anbefaler i stedet, at man spiser uraffineret havsalt som fx Himalaya salt. Disse indeholder udover natriumklorid også en række livsnødvendige salte, sporstoffer og andre balancerende mikronæringsstoffer, som kroppen har brug for. (madforlivet.com)

 

Spiser du for meget salt? Klik ind og tag Hjerteforeningens salttest her.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…