Kulturministeriet har – tilsyneladende uden direkte begrundelse – fremsat forslag til ny Filmlov, hvor muligheden for offentlig tilskud til en biograf begrænses til ca. 500.000 kroner pr. år.
Begrundelsen er, at Nordisk Film har klaget over konkurrenceforvridning til EU. Men EU har ifølge det offentligt tilgængelige materiale ikke krævet noget som helst af Kulturministeriet.
Alligevel har Kulturministeriet iværksat en kort høringsproces henlagt til sommerferien, hvor der ikke er adgang til ministeriets specialister på området. Det store spørgsmål er, hvorfor Kulturministeriet støttet af Det Danske Filminstitut sætter så meget ind på at please Nordisk Film i denne sag.
Teori og praksis
Teoretisk er det oplagt, at offentligt støttet virksomhed kan være konkurrenceforvridende over for private virksomheder, der arbejder på markedsvilkår. Men det handler denne sag slet ikke om i praksis. For det første får også Nordisk Film store offentlige tilskud. For det andet er det urimeligt at fejlanvende et princip til at smadre en biografstruktur og et lokalt kulturliv, som det har taget mange år at opbygge, og som er uundværligt i det lokale kulturliv.
Hvis princippet blev ført over på teaterverdenen, ville Det kongelige Teater få en hård medfart af hensyn til mindre private scener. Hvis man førte Kulturministeriets principrytteri over til Sundhedsministeriet, ville det betyde, at Rigshospitalet skulle beskæres kraftigt af hensyn til de vanskeligt stillede privathospitaler. Og i kommunalt regi skulle Vej og Park afdelingerne nærmest nedlægges af hensyn til private entreprenører, der udsættes for konkurrence.
Kulturbærende biografer i modvind
De lokale biografer er i meget høj grad kulturbærende virksomheder. I mange kommuner er de blandt de største kulturinstitutioner målt på publikum.
I mere end 30 år har mange af disse lokale biografer – fortrinsvis i det Storkøbenhavnske område – kun kunnet overleve med kommunal støtte. Nogle ejes og drives privat med kommunalt tilskud, andre både ejes og drives fuldt ud kommunalt. Centraliseringen med store muiltibiografer har givet så hård konkurrence for de små lokale biografer, at det er umuligt at drive biografer uden støtte, og selv med økonomisk kommunal opbakning er det svært.
Kommerciel kamp
I bestræbelserne på at skabe yderligere centralisering har Nordisk Film Biografer, der bl.a. ejer Kinopalæet i Lyngby, i 2010 klaget til EU i håbet om, at mere end 20 biografer – herunder Gentofte Kino – kan få frataget den livsnødvendige offentlige støtte, og dermed lukke. Kulturen i “Udkantsdanmark” har det ikke let. Og nu rykker ”Udkantsdanmark” helt tæt på hovedstaden. Lokale initiativer målrettet de mindre kommuners publikum er ikke velsete blandt de stærke multimedia-koncerner.
De livstruede kulturinstitutioner er bl.a. biograferne i Gladsaxe, Holte, Ballerup, Herlev, Kastrup, Gentofte, Glostrup, Rødovre, Ishøj og Albertslund. De må simpelt ophøre, hvis Kulturministeriet og Det Danske Filminstitut bøjer sig for kravet fra Nordisk Film Biografer. Det samme gælder mange biografer i provinsen.
Opmærksomme politikere – for 91 år siden
For 91 år siden, da Danmark fik sin første Filmlov, var politikerne opmærksomme på, at det var vigtigt at sikre en decentral og vidtfavnende filmbranche, hvor ingen fik mulighed for at tiltvinge sig for stor magt og markedsandel. Det ville stække filmkulturen.
Nu næsten 100 år senere er Nordisk Film det firma, der får langt de fleste af de statsmidler, som Danmark hvert år afsætter til filmbranchen. Ca. 500 millioner statslige kroner tilføres hvert år filmuniverset i Danmark. Langt hovedparten af pengene går til den største producent, Nordisk Film, der bl.a. ejer 50% af Zentropa og et af Danmarks største distributionsselskaber, Nordisk Film Distribution, samt Nordisk Film Biografer, der i dag sælger 50% af alle biografbilletter i Danmark. Hvem sagde konkurrenceforvridning?
Det er uforståeligt, hvis politikerne ikke ser et problem i den voldsomme centralisering af filmkulturen, der løbende finder sted, og som den foreslåede ændring af paragraf 18 i Filmloven yderligere vil accelerere. Det er svært at forstå, hvordan Kulturministeriet, Filminstituttet og Egmont, der ejer Nordisk Film, kan medvirke til en sådan knægtelse af diversiteten af en betydelig del af det danske kulturudbud.
Det er naturligvis ingen forbrydelse at tjene penge på kultur, men kan det være Egmonts legitime og inderste interesse at dræbe en substantiel del af den visuelle filmkultur i en række lokalområder? Det er jo ikke mindst gennem underbygning af den lokale kulturinteresse, at også de store multibiografer og andre kulturudbydere får et stort og engageret publikum.
Hvad er meningen?
Hvad kan være Kulturministeriets formål med at centralisere støtten på bekostning af udbredelsen af filmkulturen? Og hvad ligner det at lave en kort høringsfrist til den 16. august – tilsyneladende omhyggeligt tilrettelagt til en periode, hvor de ministerielle eksperter i lange perioder ikke er til rådighed grundet ferie.