Så skete det igen.
DSB havde i går store forsinkelser på de københavnske S-toge. Det skyldtes problemer med strømmen ved Karlslunde.
Politiet sendte flere patruljer til området og en af dem standsede en varevogn med to mænd, som havde kobberkabler liggende i bilen. Efter alt at dømme var disse tyvstjålne fra Banedanmark, og det var årsagen til den svigtende strøm.
Blot få dage forinden blev passagererne på strækningen mellem Køge og København påvirket af andre kobbertyverier i Vallensbæk, Solrød og Karlslunde.
Så sent som i august var den også gal med tyveri af kobberkabler, der skabte store togforsinkelser.
880 forsinkede tog på den konto
Det er nok ikke lige den slags togpassagererne forestiller sig, når de står og venter på perronen. Men det er altså et velkendt fænomen hos togfolket.
Alene i år er 880 tog blevet forsinket på grund af den slags tyverier. Det er dyrt for samfundet på grund af passagerernes forsinkelser. Og det er dyrt for Banedanmark. I 2011 anslog man, at det kostede 10-15 mio. kr. at genetablere kablerne. (politiken.dk)
Grænseløs kriminalitet
De to mænd, der blev anholdt ved Karlslunde, var rumænere. Også det er velkendt. En stor del af kobbertyvene kommer fra Rumænien og Litauen
De to sigtes både for tyveri og for at forstyrre jernbanedriftens sikkerhed.
Formentlig har de ikke handlet på egen hånd. Bag en stor del af kabeltyverierne står organiserede kriminelle.
De jagter kobber, hvor de kan komme til at stjæle det, og de har altså blandt andet kastet deres kærlighed på Danmark.
Så når danske togpassagerer spejder forgæves efter toget, kan det meget vel tænkes, at de er ofre for den grænseløse kriminalitet, som vi mærker stadig mere til herhjemme.
Ophold i dansk fængsel afskrækker næppe
Kobber er blevet en meget attraktiv vare, fordi det har oplevet store prisstigninger siden 2008. Det stjålne kobber er nemt at sælge videre.
Banedanmark forsøger at gøre denne gesjæft lidt mindre tillokkende her i landet ved at samarbejde med politiet, så risikoen for at blive taget øges. Nu vil man også sende vagtfolk ud for at holde øje med sporene og deres kabler.
Men for ludfattige rumænske kobbertyve har et ophold i et – efter rumænske forhold – behageligt dansk fængsel næppe den store afskrækkende virkning. Som Den Korte Avis tidligere har berettet om, går det særdeles trægt med at få sendt udenlandske kriminelle tilbage til deres hjemlande.
Så de tager chancen.
Bagmændene griner
Banedanmark forsøger dog også at gøre livet mere surt for tyvene ved at skifte kobberkablerne ud med aluminiumskabler, som ikke har samme salgsværdi. Men det tager adskillige år, før det arbejde er færdigt.
Foreløbig fortsætter tyverierne for fuld kraft, som denne uges høst viser. Så der er udsigt til, at mange flere togpassagerer bliver forsinket, og at Banedanmark bliver lænset for nye store summer.
Danmark har mere end650 kilometerkabel, der kan stjæles. Der er cirka et kilo kobber i to meter kobberkabel, og det får man omkring 40 kr. for. Så der er noget at hente for forbryderne.
Bagmændene griner hele vejen hen til banken.