Ny undersøgelse: Skolernes faglighed falder, når der er mange elever med indvandrerbaggrund

Fagligheden styrtdykker også blandt skoleelever i andre lande (Arkivfoto fra tysk skole)Arkivfoto
Getting your Trinity Audio player ready...

Kvaliteten i de tyske folkeskoler falder og falder. Det er et af resultaterne i en ny undersøgelse.

 

Det faglige niveau i folkeskolerne blive værre år for år.

 

I år er værre end sidste år.

 

Og det hele er blevet værre siden årene omkring 2015 hvor en million migranter strømmede ind i Tyskland på grund af Merkels slappe udlændingepolitik.

 

” Sammenlignet med 2013 har det tyske uddannelsessystem mistet betydelig substans på centrale områder som integration, uddannelsesmuligheder og skolekvalitet. Ifølge PISA-undersøgelser voksede risikogruppen fra 14,5 til 25,5 procent mellem 2012 og 2022. Risikogruppen er så dårlig til at læse, at de har meget svært ved at begynde på en uddannelse.”. Det siger en af forskerne Axel Plünnecke til BILD.

 

Mange elever med migrantbaggrund betyder dårligere skoler
Men hvorfor falder det faglige niveau i folkeskolen?
En af de vigtige forklaringen på den lave faglighed er et højt antal af elever med indvandrerbaggrund.
Elever med indvandrerbaggrund overbelaster skolerne.
Hvis elever har indvandrerbaggrund og ikke taler tysk hjemme, så får det store konsekvenser for skolen.
Eleverne med indvandrerbaggrund lærer mindre, når de ikke kan tale tysk særlig godt, ifølge undersøgelsen.
De skal have meget gentaget, og de forstår ikke mere abstrakte begreber. Det fører nemt til at de er urolige eller har anden uhensigtsmæssig adfærd. Det viser en undersøgelse af de tyske skoler.
Det går ud over de tyske elever. Der går tid fra dem. Undervisningen bliver dårligere, og der er mere uro i klasserne.
Den store forringelse af skolernes kvalitet skete omkring 2015, da en million migranter fra ikkevestlige muslimske lande som Syrien strømmede ind i Tyskland, siger en af forskerne Plünnecke
Før det var skolerne blevet bedre, men efter 2015 blev de dårligere. siger forskeren.
Det helt store problem er de mange elever, der taler dårligt tysk, fordi de taler arabisk eller et andet sprog i hjemmet.

Det fremgår af tal fra delstaterne:

 

De delstater, der har det højeste antal elever med indvandrerbaggrund, har de dårligste skoler med den ringeste faglighed.

 

De delstater, der har det laveste antal elever med indvandrerbaggrund, har de bedste skoler med den højeste faglighed.

 

Men det står bekymrende til overalt. Andelen af elever med indvandrerbaggrund er foruroligende højt i alle delstater.

 

For eksempel er Bayern den delstat, der ligger nr 2 i kvalitetsmålingen. Og Bayern har relativt få elever med indvandrerbaggrund. men andelen er selv her på 27,7 procent.

 

Nordrhein-Westfalen har endnu flere indvandrerelever. 37 procent. Og denne delstat ligger næsten helt i bunden, hvad angår faglighed.

 

Delstaten Bremen, der ligger i bunden af kvalitetsmålingen, har 58,7 procent.

 

I artiklen er der gode råd til, hvad der skal gøres:

 

Det er vigtigt for præstationen i folkeskolen, at der er ​​obligatoriske sprogtests for børn, der starter i børnehaveklasse.

 

Del på Facebook