Ridley Scott er tilbage med et brag af en storfilm, der dog stadig hænger lidt fast i ’woke’ 

*** 3 stjerner – ****** 6 stjerner – sammenlagt 4½ stjerner 

 

Ridley Scott (f. 1937) er som flere gange skrevet en yndlingsinstruktør. Med film som ”Blade Runner” (1982), ”Someone to Watch Over Me” (1987), “Thelma & Louise” (1991), “Gladiator” (2000), “American Gangster” (2007), “Body of Lies” (2008) og “The Counselor” (2013) har han indskrevet sig i filmhistorien som en af de store. 

 

Galt gik det dog med filmen ”The Last Duel”, hvor den ellers visionære instruktør gik ’woke’. Her to år senere er han så igen på banen med et brag af en storfilm, NAPOLEON, der omhandler den franske kejser Napoleon Bonapartes (1769-1821) skruppelløse vej til magten, hans storhed og fald.  

 

Handling

Året er 1789. Den franske revolution og Robespierres rædselsregime er i fuldt flor, mens Napoleon Bonaparte (Joaquin Phoenix) står på spring i kulissen. 

 

Han gør sig for første gang bemærket ud over det sædvanlige, da han står i spidsen for generobringen af Toulon i 1793, og med et par bump på militærkarrierevejen bliver han i 1796 leder af hæren i Italien.  

 

Gennem to felttog til Italien 1796-97 og Egypten-Syrien 1798-99 skaber han sig en position som landets mest succesrige general. 

 

Han får også tid til at gifte sig med Joséphine de Beauharnais (Vanessa Kirby), hvis aristokrat-ægtemand er blevet henrettet af jakobinerne. Enken bliver hans livs store kærlighed. 

 

Ved et statskup i efteråret 1799 udnævner Napoleon sig selv til førstekonsul med støtte fra regerings- og militærkredse, og de kommende 15-16 år er han reelt Frankrigs enehersker. 

 

Den 2. december 1804 lader Napoleon sig udråbe til kejser, i den hensigt dels at sikre magten for sig selv og sin slægt, dels at skaffe sig mere hæder og prestige i de europæiske kongehuse, dynastier og adelskredse. Disse ser med foragt på ’den lille Korporal’, der i deres øjne ikke er andet end en opkomling. 

 

Filmen bevæger sig i to overordnede kronologiske fortællespor, der flettes sammen i krydsklipninger. Hans relation til og passionerede konflikter med hustruen veksler med slagscener og taktiske møder med rådgivere, diplomater og europæiske herskere. 

 

Enden på historien er velkendt. Napoleon dør i eksil på Sankt Helena.  

 

Vurdering
”Napoleon” er en ret enestående film. Ridley Scott har tilsyneladende igen haft ubegrænsede ressourcer til rådighed, således at han kan skabe slag- og krigsscener, der er så spektakulære og brutalt realistiske, at det nærmest tager vejret fra tilskueren.
Hvor meget, der er computer-animeret, kan der kun gisnes om, men optrinene fra de mange kamppladser er så dramatiske og virkelighedstro, at jeg som tilskuer helt blev fanget ind. 

 

Ligesom i ”The Duel” en det en fornøjelse at se en film, hvor alle kræfter og virkemidler er sat ind på at genskabe tidstypiske detaljer ved bygninger, transportmidler (kareter og køretøjer trukket med 2, 4, 6 heste), boliginteriør, musik, klædedragter, uniformer, danse m.m.
Flere scener er orgier af skønhed, der giver mindelser til Luchino Viscontis film og Martin Scorseses ”Uskyldens år”.  

 

Så det bliver til intet mindre end 6 stjerner for de fabelagtige, realistiske, historiske kulisser og kampscener, hvor kameraføring, klipning og lyssætning er tæt på det sublime. 

Mere end 3 stjerner kan det til gengæld ikke blive til for et manus og en dialog, der ikke altid forekommer troværdig. Min påstand er, at det er woke-manualen, der er på spil, som selv en Ridley Scott åbenbart ikke kan vikle sig ud af.   

 

En lille moralsk krølle til sidst. Napoleon bliver af mange regnet for verdens største hærfører, om hvem der er skrevet tykke bøger.
Jeg sidder tilbage efter dagens pressekørsel med en styrket overbevisning om, at krig og blodsudgydelse af al magt skal søges undgået via forhandlinger og kompromiser. Uanset den ære, der måtte være at vinde på slagmarken!  

 

Husker jeg tabstallene korrekt, der ruller over lærredet til sidst, drog kejseren på sit Ruslands-togt med 400.000 soldater – tilbage vendte 40.000. 

Dermed nok et eksempel på kanonføde for ærgerrige magthavere m/k, for hvem små almindelige menneskers liv betyder lidt eller intet. 

Længde: 158 minutter 

  • Medvirkende: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim m.fl. 
  • Instruktør: Ridley Scott 
  • Manus: David Scarpa 
  • Censur: Tilladt for børn fra 15 år 
  • Premieredato: d. 23. november

NAPOLEON – Official Trailer #2 (HD) – YouTube

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…