Kristian Jensen, finansminister og næstformand i Venstre, giver et interview i Berlingske denne onsdag.
I interviewet giver han udtryk for synspunkter, som han også har berørt tidligere. De er et politisk angreb på Dansk Folkeparti og på dele af Kristian Jensens eget parti – ikke mindst Inger Støjberg (uden navns nævnelse).
Kristian Jensen bruger især interviewet til at trække fronterne op i debatten om masseindvandringen fra de muslimske lande.
Han bør roses for, at han tager en principiel debat om disse spørgsmål. Det gør ministre og andre toppolitikere alt for sjældent.
Men én ting gør hans udtalelser opsigtsvækkende og temmelig foruroligende: De har meget lidt med virkeligheden at gøre.
Dette ser vi desværre alt for ofte i politik: Der er masser af meninger, men ikke den fornødne respekt for, hvordan tingene ser ud i det virkelige liv.
Grænsekontrol
Kristian Jensen hylder Schengen og de åbne grænser. Grænsekontrol er forkert, ineffektiv og i øvrigt fornærmende over for Tyskland, mener han.
Hvorfor bliver Kristian Jensens regering så ved med at forlænge den midlertidige grænsekontrol – sammen med Norge, Sverige, Tyskland og Østrig? Sådan er det virkelige liv.
I det virkelige liv er grænsekontrol også den afgørende årsag til, at antallet af asylansøgere i Danmark er faldet betydeligt siden 2015.
Ifølge EU’s grænseagentur Frontex skyldes dette først og fremmest, at en række lande på Balkan-ruten har lukket deres grænser. Dertil kommer EU’s aftale med Tyrkiet.
Skal Balkan-landene droppe deres grænsekontrol, så Danmark modtager langt flere asylansøgere?
Islamisk tørklæde
Kristian Jensen ser ikke noget problem i, at muslimske kvinder bærer islamisk tørklæde overalt. Det svarer til, at danske kvinder har blottet og piercet navle, mener han.
Men virkeligheden er en anden.
Tildækningen af muslimske kvinder bygger på, at de er deres mands (eller fars) ejendom. Ingen andre mænd må beskue deres krop. Det har intet med personlig frihed at gøre.
Samtidig repræsenterer islamiske tørklæder hos folk i offentlige embeder en undergravning af den neutrale, verdslige stat, som har været stærkt medvirkende til at sikre fred i vores land.
Hvis det islamiske tørklæde og andre religiøse symboler florerer på dommere, undervisere og andre, lukker vi religiøse stridigheder ind i sammenhænge, hvor vi ellers omgås hinanden som frie, lige borgere.
Dermed bliver religionsstridigheder almindelige – ligesom i vores fortid og ligesom i den muslimske verden. Det er virkeligheden.
Udogmatiske?
Kristian Jensen mener, at mange muslimer har den samme udogmatiske tilgang til islam, som gælder for danskernes forhold til Biblen.
Sådan forholder det sig ikke i virkeligheden.
En dansk undersøgelse fra 2015 (Jyllands-Posten oktober 2015) og en stor europæisk undersøgelse fra 2013 dokumenterer, at dogmatiske holdninger til islam er udbredte blandt danske og europæiske muslimer. Og de er vel at mærke voksende.
Ghettoer
Finansministeren glæder sig over, at der er ”færre og færre steder, der betegnes som ghettoer”. Det er sandt, at antallet af ghettoer faldt i 2015. Men det hang sammen med en ændring i kriterierne. Der er ikke tale om, at der bliver ”færre og færre”.
Desuden har antallet af udsatte beboere i disse områder været uændret i 30 år. Det er virkeligheden.
Juletræ og protestanter
Kristian Jensen nævner nogle historiske eksempler på, at Danmark har taget imod påvirkninger fra udlandet.
Det ene er … juletræet! Ærlig talt.
Det andet er mere seriøst, nemlig modtagelsen af huguenotterne, der flygtede fra Frankrig. Men Danmark modtog huguenotterne, fordi de var protestanter, der flygtede fra katolikker.
Forfølgelsen af hugenotterne er netop et eksempel på, hvor galt det kan gå, når religionen kommer til at styre samfundslivet – sådan som islam foreskriver.
Om igen, Kristian Jensen. Næste gang bør du tage udgangspunkt i virkeligheden.
Læs om Jyllands-Postens undersøgelse her: