Pandora overtager butiksnetværk i det sydlige Afrika og kaster 250 mio i amerikansk oprydning

pandora.dk
Udskriv

Pandora kaster 350 millioner i amerikansk oprydning

Smykkeselskabet Pandoras salg i USA er stoppet op. Det er dog helt efter planen og skal give mere salg.

 

Smykkeselskabet Pandora har haft hækkesaksen fremme i USA. Hundredvis af forhandlere er sendt på gaden, og det har sat spor i salget i 2016.

 

Den store trimning skal dog give pote på længere sigt ved at gøre Pandoras brand mere attraktivt og forretningen mere lukrativ.

 

På den korte bane betyder trimningen dog, at Pandoras salg i USA i de sidste tre måneder af 2016 faldt en spids til 1,4 milliarder kroner, mens resten af forretningen voksede markant.

 

– Faldet skyldtes beslutningen om at lukke cirka 650 multibrandede butikker og cirka 50 shop-in-shops i Nordamerika, skriver Pandora i sit årsregnskab.

 

Multibrandede butikker dækker over salgssteder, hvor kunderne kan købe smykker fra mange forskellige producenter, mens shop-in-shops, som navnet antyder, er små Pandora-butikker placeret i større butikker.

 

Læs også
Debatten om medicinpriser raser i USA

Samlet kostede nedlukninger af butikker 350 millioner kroner for Pandora i Nord- og Sydamerika i den sidste del af 2016 og 290 millioner kroner i USA alene.

 

Ved udgangen af 2016 havde Pandora efter lukningerne i alt 2365 butikker og forhandlere, et fald på 655 styk på et år.

 

– Det er meget små butikker, man lukker. Så den samlede effekt er faktisk ikke så voldsom, siger Pandora-analytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen.

 

Han ser god ræson i at lukke de mindre butikker, der kan ligge tæt på hinanden og konkurrere hårdt. Samtidig er det bedre for Pandoras brand ikke at være overalt.

 

– Pandora vil gerne være et mærke, der selvfølgelig er billigere end de dyre mærker, men som trods alt er ægte smykker. Der giver det god mening at opgive noget omsætning i små butikker for at blive mere eksklusive. Det skal så gerne give mere salg på længere sigt, siger Søren Løntoft og fortsætter:

 

Læs også
Aarhusiansk tøjmærke anlægger sag mod spansk modegigant

– Det har fungeret godt, da de gjorde det i Storbritannien, Australien og i Tyskland. Man kommer ind på nye markeder ved at være mange steder, og når man har gjort det, så kan man satse på større butikker, siger Søren Løntoft.

 

/ritzau/

Afrika

Pandora har købt rettighederne til at distribuere selskabets smykker i det sydlige Afrika tilbage fra SBH.

 

Pandora-smykker kan efterhånden købes i det meste af verden.

 

Også i det sydlige Afrika, hvor selskabet Scandinavian Brand House har drevet en række butikker i lande som Sydafrika, Mauritius og Namibia samt har distribueret Pandora-smykker til en række franchisebutikker.

 

Læs også
Danske virksomheder er på vej mod den højeste eksport siden 2011

Men det stopper 3. juli, hvor Pandora overtager både butikker og distributionsrettigheder.

 

Som et led i smykkefirmaets strategi om at have større kontrol med sit brand, har Pandora indgået en aftale med Scandinavian Brand House om at overtage aktiviteterne i landene syd for Sahara.

 

Prisen for at købe samarbejdspartneren ud lyder på 119 millioner kroner inklusive varelageret.

 

Salget i butikkerne og distributionsnetværket, som Pandora har købt, udgør kun en meget lille del af Pandoras globale salg.

 

Der er tale om en omsætning på omkring 100 millioner kroner, som skal ses i forhold til et samlet salg på 16,7 milliarder kroner i 2015.

 

Pandora offentliggør regnskab for 2016 tirsdag 7. februar inden børsåbning.

 

/ritzau/

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ