Gæster kunne ikke komme ind på deres værelser – en hacker havde blokeret deres nøglekort og krævede løsepenge

Seehotel Jägerwirt

Hotellets direktøren fik et chok, da han en morgen læste en mail fra en anonym afsender.

 

Luksushotellet i Østrig var fuldt belagt og flere af gæsterne var allerede i fuld gang med dagens aktiviteter. Og nu var gæsterne låst ude.

 

Mailen var sendt af en hacker. Han havde hacket hotellet elektroniske nøglesystem, og det betød, at gæsterne var afskåret fra at komme ind på deres værelser.

 

Hackeren havde blokeret de elektroniske nøglekort. Og han ville kun fjerne blokeringen, hvis han fik en løsesum. Det skriver nytimes.com og flere andre medier.

 

Direktøren besluttede at bøje sig for hackerens krav. Hvis gæsterne ikke kunne komme ind på værelserne, ville det udløse kaos og vrede.

 

Et værelse koster op mod 3.700 kroner per nat i højsæsonen, og gæsterne var allerede begyndt at klage.

 

Receptionisternes forsøg på at gendanne nøglerne eller fremstille nye koder til kortene – men det var nyttesløst.

Løsesummen var heller ikke overvældende stor: 13.000 kroner. Så direktøren besluttede sig for at betale.

 

Men næste gang bliver kravet måske større. Derfor overvejer hotellet at droppe de elektroniske nøglekort og gå tilbage til gammeldags nøgler.

 

Flere andre har prøvet det samme

Pengene skulle betales i de såkaldte biticoins, som er svære at spore. så det er en god fidus for hackere.

 

Læs også
Undgå hackerne på sommerferien: Her er 10 gode råd

Flere andre hoteller har da også været udsat for det samme som det østrigske hotel.

 

I Europa har virksomheder, skoler, advokatfirmaer og endda politistationer været ofre for fænomenet, skriver TV2.

 

Fremgangsmåden er ikke kun rettet mod virksomheder, forklarer it-sikkerhedsekspert Jan Kaastrup til TV2:

 

– En af måderne, de kommer ind i dit systemet på, er ved at sende en mail, hvor du kommer til at trykke på et link eller åbne en fil, som så viser sig at være en virus. Alternativt kan de hacke sig ind i dine systemer, fordi du har glemt at opdatere noget software, eller der er en anden sårbarhed i dine programmer”.

 

Problemet er så stort, at Europol er gået ind i det. De anbefaler, at man aldrig betaler løsepenge. Og det er Jan Kaastrup enig i:

 

– Man skal aldrig betale. Det er vores anbefaling, men der er mange, der gør det, og man får muligvis også sine ting igen, men problemet er, at man støtter de enkelte kriminelle grupper og forværrer dermed problemet, siger han.

 

Læs også
Tjek udløbsdatoen på dit EU-sygesikringskort inden sommerferien

Hoteldirektøren behøver heller ikke, at gå tilbage til de gamle nøgle. Han skal bare sørge for altid at have back-up – kopi – af sit system.

 

Men – suk – det er svært at huske det hele i denne digitaliserede verden. Derfor bliver hackning også et voksende problem mange steder på et turisthotel og i hænderne på terrorister.

 

https://mobile.nytimes.com/2017/01/30/world/europe/hotel-austria-bitcoin-ransom.html?_r=0&referer

 

http://www.thelocal.at/20170128/hotel-ransomed-by-hackers-as-guests-locked-in-rooms?referrer=yahoo&category=beauty_food&include_utm=1&utm_medium=referral&utm_source=yahoo&utm_campaign=feed

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…