Kørte i sin levetid over tre millioner kilometer: Et verdensberømt tog kørte i torsdags sin sidste tur

National Railway Museum

Toget og lokomotivet blev i 1923 specialbygget for at skabe en hurtig forbindelse, der kunne knytte, hvad man kan kalde Storbritanniens to hovedstæder, skotske Edinburgh og engelske London, sammen.

 

 

Det er selvfølgelig Flying Scotsman, der her er på banen, og som i torsdags efter en gennemgribende restaurering til den nette sum af 4,2 millioner britiske pund eller 39,8 millioner kroner kørte sin sidste tur fra Kings Cross Station i London til det verdensberømte National Railway Museum i York.

 

 

Havde både barbersalon og biografvogn

Da det 64 tons tunge LNR Class A3 Pacific damplokomotiv No. 4472 (idag No. 60103, red.) designet af H.N. Gresley i 1923 forlod togfabrikken Doncaster Works og blev sat ind på ruten Edinburgh – London, blev det døbt Flying Scotsman.

 

 

Og det var ikke uden grund. Da strækningen åbnede i 1862 lå køretiden mellem de to byer på ti timer og 30 minutter, og var nede på syv timer og tyve minutter, da Flying Scotsman den 14. januar 1963 kørte sin sidste tur, efter at have tilbagelagt tilsammen 3.341.000 kilometer på ruten.

 

 

Turen mellem de to byer var ren luksus. Blandt de specialbyggede Gresley-vogne, der hørte til toget, var der udover spisevogn også barbersalon og en biografvogn.

 

 

Kørte lige så hurtigt som DSB gør nu

Der var flere grunde til, at Flyning Scotsman var i stand til at nedsætte turen mellem Edingbourgh og London med lidt over tre timer.

 

 

Læs også
Togkontrolløren passede sit arbejde og bad en muslimsk kvinde vise billet – så gik en araber amok og kaldte hende ‘racist’

For det første var det togets hastighed. Således satte Flying Dutchman den 30. november 1934 med en fart på 160,9 kilometer i timen hastighedsrekord for damplokomotiver.

 

 

Det er i øvrigt lige så hurtigt og endda lidt hurtigere end DSB’s højteknologiske IC3 og IC4-tog, der maksimalt kan køre 160 kilometer i timen på det danske jernbanenet.

 

 

For det andet spillede dog også en række andre faktorer ind.

 

 

Kunne køre nonstop

Udover togets hastighed handlede det også om konstruktionen af Flying Scotsman, som i sammenligning med datidens damplokomotiver havde et meget lavere kulforbrug, samt at det blev udstyret med tendere, der kunne rumme ni tons kul mod de normalt otte.

 

Læs også
Vanvidsbilist i Rødkærsbro: Kørte på skinnerne, da et tog kom buldrende, og hvad bilisten derefter gjorde er helt utroligt …

 

Det betød, at toget ikke blev nødt til at stoppe undervejs for at tage kul ind, ligesom tenderne blev bygget med en smal gang, der gjorde det muligt for lokofører og kullemper at komme ind i passagerafdelingen med det resultat, at toget heller ikke var nødt til at stoppe for at tage afløsere ombord.

 

 

Satte også distancerekord

Efter at Flying Scotsman i 1963 blev taget ud af fast rutefart, betød det dog ikke, at toget gik på pension.

 

 

Verden over var der blandt jernbaneentusiaster stor efterspørgsel på det verdensberømte tog, og det betød, at Flying Scotsman fra 1969 til 1973 kørte rund i USA og Canada og fra 1988 til 1989 i Australien.

 

 

Og i Australien gjorde Flying Scotsman sig endnu engang bemærket som rekordindehaver. Den 8. august 1989 og dermed 66 år efter, at det have forladt togfabrikken i South Yorkshire, satte Flying Scotsman distancerekord for damplokomotiver ved at køre 679 kilometer nonstop.

Læs også
Unge muslimer viste deres magt over for togpassagerer ved at råbe ”Allahu akbar” og vifte med pistoler – så greb en modig mand ind

 

 

Ikke noget at sige til, at briterne ofrede små 40 millioner kroner på en total restaurering af dette epokegørende og i øvrigt også smukke tog, som nu fremover kan nydes på jernbanemuseet i York.

 

 

Fotos fra Flying Scotsmans sidste tur i torsdags: National Railway Museum

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…