Er det lige så farligt at spise kød som at ryge? Her får du kendsgerningerne bag skrækhistorierne – og tre gode råd

Foto: Wikipedia

 

Mange af os har nok sat en hel del kød til livs i forbindelse med julen. Er det farligt?

 

Nogle kunne måske finde på at stille sig spørgsmålet, fordi der for knap et par måneder siden var en kæmpe debat om faren ved at spise kød.

 

Medierne bragte stort opslåede historier om, at det var lige så farligt at spise forarbejdet kød som at ryge eller blive udsat for asbest. Det lød jo meget dramatisk, men heldigvis byggede påstanden på nogle gevaldige misforståelser.

 

Lad det være sagt med det samme: Der er en kræftrisiko ved at spise råt kød og forarbejdet kød, ligesom der er med så meget andet. Men at sammenligne denne risiko med risikoen ved at ryge er meningsløst.

 

Rapporten, der satte debatten i gang

Balladen udsprang af en rapport om kød og kræft, specielt tarmkræft, fra The International Agency for Research on Cancer (IARC) under FN. Rapporten blev offentliggjort 26. oktober.

 

Rapporten forholdt sig til henholdsvis rødt kød og forarbejdet kød. Rødt kød er i denne sammenhæng alt kød fra pattedyr. Forarbejdet kød er kød, som er forarbejdet for at ændre smagen eller forbedre konserveringen – for eksempel det højt elskede bacon.

 

IARC placerer forskellige faktorer i forskellige grupper, når det gælder risiko for kræft. For eksempel er tobaksrygning og asbest placeret i gruppe 1. Forarbejdet kød er placeret i samme gruppe. Og det gav anledning til stor larm og megen forvirring i medierne.

 

Man fik det indtryk, at kræftrisikoen ved at spise forarbejdet kød er lige så stor som risikoen ved rygning og asbest. Men det var overhovedet ikke det, undersøgelsen drejede sig om.

 

Den reelle sammenhæng

Når forskellige faktorer såsom forarbejdet kød og rygning bliver placeret sammen i gruppe 1, drejer det sig ikke om risikoens størrelse. Det drejer sig om, hvor sikker en viden man har om, at disse faktorer kan forårsage kræft.

Læs også
Der er forskel på rig og fattig, når det gælder kræft

 

Ifølge IARC har man sikker viden om, at både rygning og forarbejdet kød kan forårsage kræft. Men det betyder på ingen måde, at risikoen ved at spise forarbejdet kød er lige så stor som risikoen ved at ryge.

Rødt kød er placeret i en anden gruppe, der kaldes gruppe 2A. Her placerer man faktorer, der sandsynligvis er kræftfremkaldende for mennesker. Men man har altså ikke helt sikker viden, og derfor er rødt kød ikke placeret i gruppe 1.

 

Undersøgelsen drejer sig således om, hvor sikker viden, man har, og ikke om, hvor stor risiko der er. De to ting blev i høj grad blandet sammen i den offentlige omtale.

 

Risikoen

Der er ingen tvivl om, at man øger risikoen for specielt tarmkræft ved at spise forarbejdet kød såsom bacon. Jo mere man spiser, jo større risiko. Men det er langt fra en risiko, der kan sammenlignes med rygning.

 

Ifølge rapporten fra IARC bliver ens risiko for tarmkræft 1,18 gange større for hver gang, man spiser 50 g forarbejdet kød. Spiser man 50 g forarbejdet kød om dagen, er kræftrisikoen altså 1,18 gange større, end hvis man slet ikke spiser noget. Det gør en forskel, men den er ikke dramatisk.

 

Ifølge Cancer Research UK vil 61 ud af 1.000 personer i Storbritannien udvikle tarmkræft på et eller andet tidspunkt i deres liv. Blandt dem, der kun spiser lidt forarbejdet kød, ligger risikoen i omegnen af 56 ud af 1.000 personer.

Læs også
Kvinder sætter fokus på cannabis som medicin

 

Igen: Så stor en forskel gør indtaget af forarbejdet kød altså heller ikke.

 

Et skøn fra The Global Burden of Disease Project kan også give en fornemmelse af risikoen:

 

Her hedder det, at en kost med højt indhold af rødt kød og forarbejdet kød kunne være ansvarlig for 80.000 kræftdødsfald om året verdensplan. Men det tilsvarende tal for alkoholindtagelse er 600.000 dødsfald om året. Og for rygning er tallet omkring 1 million dødsfald om året. Der er noget af et spring.

 

Gode råd

Der er grund til at få debatten om kræftrisikoen ved forarbejdet kød ned på jorden igen. Man går galt i byen, hvis man sidestiller den med rygning.

 

Men et behersket indtag af specielt forarbejdet kød er en del af vejen, hvis man vil reducere risikoen for kræft. Kort fortalt er der tre råd, som er gode at følge:

 

Læs også
Holdningskorrigerende tøj har til hensigt at afhjælpe smerter i ryggen

Gør mere af: Fysisk aktivitet, spis frugt og grønt.

Gør mindre af: Drikke alkohol, udsætte huden for stærkt sollys, spise forarbejdet kød og sandsynligvis rødt kød, indtage mad med højt kalorieindhold.

Gør ikke: Ryge.

 

Ellen Martini

Prof.bachelor i Ernæring og Sundhed

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…