***** (5 stjerner ud af seks)
Necla Kelek er en af Tysklands skarpeste islamkritikere. En ny bog præsenterer for første gang hendes forfatterskab på dansk.
Necla Kelek: KULTURERNES KAOS. Debatten om islam og integration. Udvalgte taler og skrifter 2005-2011. Oversat fra tysk af Jens Ellekær. Hæftet. 297sider. 225kr. Forlaget Ellekær.
Necla Kelek er født i 1957 og omtaler sig selv således:
”Som sociolog og migrant, som født tyrker og muslim har jeg det privilegium at kunne betragte både det tyske og det tyrkiske samfund såvel inde- som udefra.” (s. 235).
Fokus for hendes forskning er tyrkiske parallelsamfund i Tyskland, hvor hun bor. En del muslimer i Europa skaber helt bevidst parallelsamfund, som går under i dette tilfælde den tyske retsstats radar: Undertrykkelse, flerkoneri, barnebrude, social kontrol mv. Ikke mindst kvindeundertrykkelsen er markant.
Kelek har deltaget i den tyske migrantdebat igennem mange år, og Jens Ellekær har nu taget initiativ til at oversætte og udgive hendes bedste artikler, taler og øvrige bidrag fra 2005-2011.
Keleks position
Bogomslaget slår straks Keleks position fast: ”Islam er ikke integrerbar, men det er den enkelte muslim meget vel (…) Islam er en kultur, som leves, og denne kultur har nu som før et andet menneske- og verdensbillede, der gør sig gældende for et oplyst borgersamfund.”
Denne påstand er skrifterne én lang dokumentation af, og tilsammen viser de sig at udgøre essensen af islamkritikken.
Et udvalg af citater fra bogen
Her følger et udvalg af citater, der kaster lys over forfatterens ståsted, viden og parathed til at gøre op med al politisk korrekthed i sandhedens tjeneste:
”Min forskning har jeg udført uden offentlig støtte. For jeg har overtrådt migrationsforskernes stiltiende aftale, som sigter mod ” at forklare for at forstå og for at hjælpe.” (s. 33).
”Den herskende migrationsforskning har (…) ikke fokuseret på integration, men har længe interesseret sig for ideen om forståelse, kulturel mangfoldighed og accept.” (s. 50)
”I mange år fulgte man forskernes råd om at lade migranterne være i fred (…)” (s. 51)
Opskriften på integrations-succes
Kelek leverer opskriften på integrations-succes i en 5-punktsplan, hvor det vigtigste punkt lyder: ”Den, som personligt og arbejdsmæssigt med succes vil forme sit eget liv, må først og fremmest være fri.” (s. 53)
”Integreret er den, som kendetegner lovene og handler derefter, som kan gøre sig forståelig på tysk, som ved, i hvilket land han lever, og hvilke sædvaner, der gælder her. Det er derimod ikke nødvendigt, at han har statsborgerskab.” (s. 57)
Kulturer er ikke folklore
”Kulturer er ikke folklore, men definerer på afgørende vis den enkeltes adfærd.” (s. 61)
”Racisme er som nazisme og antisemitisme nøgleordet til at erhverve offentlige penge.” (s. 79)
”Islam er politik og laver politik.” (s. 81)
”(…) moskeer er kimceller til et modsamfund.” (s. 84)
”Fredagsmoskeer i bybilledet er som tørklæder på gaderne et synligt politisk statement. Det skal sige: Vi er her, vi er anderledes, og vi har retten til det.” (s. 86)
”Den muslimske folketro kender ikke til noget reelt personligt ansvar, heller ikke til nogen samvittighed, men kun til pligtforsømmelse eller pligtopfyldelse over for Gud.” (s. 137)
”Et studie fra Robert Koch Instituttet fra sommeren 2011 påviser en sammenhæng mellem tilsløring med tørklæde, burka eller chador og D-vitaminmangel hos kvinder.” (s. 153)
Thilo Sarrazin
Kelek citerer Thilo Sarrazin (forfatter til bogen ’Tyskland afskaffer sig selv’):
”Hos os behøver ingen integrere sig. Man skal blot finde nogen, som kan være behjælpelig med ansøgning om sociale ydelser og boligsøgning. Den integration, som i klassiske indvandringslande fremtvinges gennem deltagelse i arbejdslivet, er for muslimske migranter i Tyskland en luksus, som man kan tillade sig, men som man ikke behøver.” (s. 232)
Kelek igen:
”(…) islam er ikke en race, men derimod et kulturelt system. ” (s.232)
”Muslimerne i Tyskland må beslutte, om de ønsker at blive en del af dette samfund med alt, hvad dette indebærer, eller om de som den første gruppe af migranter i historien vil afvise det land, som har optaget dem.” (s. 237)
”I islam findes der ingen samvittighedskategori, for det er ikke op til mennesket at afgøre, hvad der er godt eller ondt; tværtimod fastsætter Allah, ”hvad der er ret, og hvad der er forkasteligt.” (s. 251)
Ellekær fortjener tak
Jens Ellekær fortjener stor tak for at introducere Kelek på dansk, og bogen bør stå i enhver samfundsinteresseret borgers reol.