Fredag den 23. oktober 2015 måtte A.P. Møller-Mærsk nedjustere årets forventninger med 4 mia. kr. Maersk-chefen, Nils Smedegaard Andersen, måtte beklage at Mærsk-gruppen pludselig nedjusterede det forventede resultat for 2015.
Forklaringen lød, at det hovedsageligt var ruten Asien-Europa, der volder containerrederiet vanskeligheder.
Containertrafikken
At containertrafikken mellem Asien og Europa negativt påvirker Maersk er ikke overraskende. Stagnerende økonomi i Kina og andre asiatiske lande og tilsvarende lav vækst i Europa må nødvendigvis gøre ondt. Den kinesiske eksport er faldende, industriproduktionen er for nedadgående og de økonomiske vækstrater i Kina ligger under det forventede niveau.
Kina
Den kinesiske regering opgivet fastkurspolitikken og trods svækkelsen i kursen på yuan har det endnu ikke revitaliseret den kinesiske økonomi. Vi – og Maersk – må erkende, at vi står over for en varig svækkelse af den kinesiske økonomi.
Den kombination vi oplever i øjeblikket af faldende råvarepriser og stagnation i vækstøkonomier som Kina er rigelig anledning til bekymring.
Fredag var der i meddelelsen fra Esplanaden øjensynlig ikke forventninger om at andre dele af Maersk, herunder Maeersk Oil forventede lavere resultater i 2015.
Olieprisen
Men, men…. Olieprisen er under 50 dollars og har været det længe og uden udsigt til bedring. Uanset divergerende opfattelser i analytikerkredse er det afgørende, at Maersk Oil ikke ser nogen ende på de lave oliepriser lige foreløbig.
Derfor er det i virkeligheden ikke overraskende, at Maersk Oil mandag den 26. oktober meldte ud, at 10-12 pct. af selskabets stab skal finde sig et nyt arbejde. Det er olievirksomhedens hidtil største sparerunde i forbindelse med det seneste års bratte prisfald.
Når året er omme, betyder det, at i alt 1250 menneskers stillinger er forsvundet fra Maersk Oil, som ved årsskiftet vil være 20 pct. færre ansatte end for ved indgangen til 2015.
Fyringerne kommer til at foregå både i hovedkvarteret på Esplanaden i København og ude på de forskellige olieproducerende aktiviteter i Maersk Oils besiddelse.
Derfor vil der i Qatar og Norge blive afskediget 10-12 pct. af de respektive stabe, mens det bliver en kende lavere i Danmark – både i Nordsøen og i hovedkvarteret – samt i Kasakhstan. I Storbritannien er man allerede i gang med at reducere bemandingen med 220 stillinger, og i USA og Angola blev der i sidste måned fyret 60 personer.
Esplanadens nedtur
Den syvtakkede stjerne på Esplanaden er ikke længere landets mest værdifulde selskab. I dag er Novo fire en halv gange mere værd end Mærsk. Udviklingen er en grim overraskelse for mange private investorer, der er vokset op med: Hvad Mærsk gør, er altid det rigtige.
Der har været en opfattelse af, at Mærsk med den velkendte rettidige omhu nærmest var garant for, at indtjeningen år efter år efter år steg. Investorerne må nu erkende, at det ikke er det, vi har set de seneste år. Spørgsmålet er om vi nogensinde vil se det igen?