Sådan undgår du snyd og svindel på nettet

Handlen på nettet er stadig stigende og Forbrugerombudsmanden afslutter rekordmange sager om vildledning af forbrugerne hvert år! Danhost advarer mod webshops, der bøjer reglerne til egen fordel.

 

– Når vi handler online, præsenteres vi for alverdens reklamer og gode tilbud. I de fleste tilfælde, er et godt tilbud både til gavn for forbrugeren, som sparer penge, og for den erhvervsdrivende, der opnår at kunden køber flere varer end planlagt. Dét er, hvad jeg kalder optimal e-handel, siger Kathrine Svendsen, der er projektansvarlig for webshopudviklingen hos Danhost ApS.

 

Hun konstaterer, at vi danskere elsker at handle på nettet og butikkerne elsker at sælge til os. Danskerne har allerede brugt 43,7 milliarder kroner online i 1. halvår 2015, hvilket er den største omsætning, der nogensinde er set inden for dansk e-handel.

 

– Vi bruger flere penge online end nogensinde før. Derfor er det også vigtigt, at vi som forbrugere bliver bedre til at gennemskue snyd og svindel på nettet, fastslår Kathrine.

 

Dyre returvarer får webshops til at bøje reglerne

Hos Danhost ses der alvorligt på, at forbrugerbeskyttelsen bliver overholdt. Danhost leverer webshop løsninger til virksomheder, hvor der bl.a. rådgives i udformningen af handelsbetingelserne.

 

– Som webshopejer kan det være en bekostelig affære, når kunderne returnerer deres varer, både i administrationstid, samt i kroner og ører. Eksempelvis, er kunden ikke forpligtet til selv at betale for returneringen, hvis ikke returudgiften står nævnt i webshoppens handelsbetingelser. For virksomheden kan det betyde et stort tab, siger Kathrine Svendsen.

 

Netop, fordi returvarer koster virksomhederne dyrt, forsøger mange webshops at bøje reglerne til deres egen fordel. Derfor skal du som forbruger være ekstra opmærksom, når du handler på nettet.

 

Disse 3 områder du bør være særlig opmærksom på

Når du handler online, er det vigtigt at du kender reglerne. Her er 3 punkter, hvor mange danskere oplever at blive snydt, når de handler på nettet.

 

1. Benytter du din fortrydelsesret, er det lagt fra alle webshops, der tilbagebetaler det fulde beløb. Når du returnerer alle varer, du har bestilt, skal du kontrollere om du også har fået tilbagebetalt dine forsendelsesudgifter. Dog skal du selv betale for returneringen, såfremt webshoppen oplyser prisen for returneringen i deres handelsbetingelser.

 

Læs også
En realistisk energiaftale, der sikrer forsyningssikkerheden – er det for meget at bede om?

2. Mange webshops forsøger at snyde forbrugeren ved at kræve, at du selv betaler for returneringen af den beskadigede vare. Ifølge loven skal webshoppen dække de ekstra omkostninger, der er forbundet med returneringen af en defekt vare.

 

3. Webshoppen må ikke nægte, hvis du vil ophæve handlen på grund af forsinket levering. Bliver du eksempelvis lovet at varen modtages inden juleaften, men først modtager varerne den 26. december, har du ret til at returnere din bestilling og få pengene tilbagebetalt.

 

Vejledning

Ejer du en webshop, kan du hos Danhost finde en vejledning til, hvordan du skriver korrekte handelsbetingelser for webshops 2015 HER.  Yderligere oplysninger Kathrine Svendsen, projekt- og kommunikationsansvarlig hos Danhost ApS Tlf.: 87 11 87 78 – Direkte mail: [email protected]

 

Kilder:

Statistik om anmeldte sager hos forbrugerombudsmandenNy lov om brugeranmeldelser, maj 2015 og Statistik for dansk e-handel 1. halvår 2015.

 

Kilde, punkt 1 HER. Kilde, punkt 2 HER. Kilde, punkt 3: Købelovens § 74 og forbrugeraftalelovens § 27

 

Læs også
Vred læser: Jeg bliver tvunget til at spise halalkød og betale til muslimske organisationer
Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…