Uretmæssig registrering i RKI

Foto: Colourbox

Spørgsmål:

Jeg accepterede telefonisk 1 års annonce i en telefonbog og betalte. Næste år kom en regning for næste års annoncering. Jeg protesterede omgående og afviste deres opkrævning. Deres påståede tilgodehavende blev sendt til inkasso og efter flere henvendelser fra inkassofirmaet og flere opfordringer fra mig til inkassofirmaet om at fremsende dokumentation – hvilket naturligvis ikke skete – indberettede inkassofirmaet den påståede gæld til RKI, der overraskede mig med et brev om, at nu var jeg registreret i RKI.

 

Jeg sendte en klage til registertilsynet, der ringede mig op og spurgte om ikke jeg selv, kunne henvende mig til RKI med min klage, hvilket jeg ikke mente var min opgave. Jeg insisterede på, at det måtte være registertilsynets opgave, at henvende sig til RKI i og med, at det var min opfattelse, at RKI havde overtrådt lovgivningen.

 

Datatilsynet indvilligede modvilligt i dette og senere modtog jeg en skrivelse fra RKI, der bad om en underskrift på en tilladelse til, at RKI lagde en blokering ind i deres system, således at jeg ikke kunne registreres igen.

 

Det må jo være fordi RKI´s kunder, selv og direkte kan indberette i RKI´s systemer uden, at der findes en dom for den påståede gæld og uden, at den påståede gæld opfylder lovens krav om minimumsbeløb for registrering. Denne ordning kan kun tjene til, at presse påståede skyldnere til betaling i de tilfælde der ikke kan opnås dom for det påståede tilgodehavende.

 

Jeg insisterede på min ret til ikke, at være registreret noget sted for en gæld der ikke eksisterer og som kreditor af samme grund, ikke kan opnå dom for.

 

Jeg får indtrykket af, at alle er i lommen på RKI, og at RKI derfor kan overtræde loven som det passer dem. Registertilsynet har jeg ikke tillid til, da de tilsyneladende gør alt for ikke, at skulle foretage sig noget og optræder særdeles modvilligt.

 

Skal jeg melde RKI til politiet, eller hvad er det rigtige at gøre?

 

Jeg kunne selv slippe ud af registret uden videre ved at skrive under på en tilladelse til RKI om at indlægge den omtalte blokering, men det vil jeg ikke. Jeg vil have dem til, at stoppe deres forhåbentlig ulovlige praksis, der giver RKI flere kunder, da meddelelsen om registreringen i RKI, fra selveste RKI, efter min bedste vurdering, får et utal af mennesker til, at betale noget de ikke skylder.

 

Svar:

 

Et inkassofirma, der er kunde hos RKI, kan indberette en påstået skyldner til RKI’s såkaldte lukkede register, når der ikke er kommet indsigelser mod et krav. Er der gjort indsigelser, er det i strid med god inkassoskik alligevel at indberette. Mener du at Lov om Inkassovirksomhed er overtrådt, kan du anmelde det til politiet.

 

Efter indberetningen får den der bliver registreret herefter et brev fra RKI, som fortæller, at man nu er registeret, og at såfremt man ikke kan anerkende kravet, skal man gøre RKI opmærksom på det. I så fald skal RKI slette vedkommende igen, indtil der eventuelt foreligger en dom for kravet. Andre personer kan ikke se, om man er registeret i det lukkede register.

 

Er man dømt i retten til at betale et beløb, kan man blive registreret i RKIs åbne register. Her vil man stå indtil gælden er betalt, dog maksimalt i 5 år. Det åbne register har alle der er tilmeldt RKI adgang til.

 

Den ovennævnte fremgangsmåde er lovlig.

 

Du kan læse mere om dine rettigheder i forhold til RKI her http://www.datatilsynet.dk/borger/registreret-som-daarlig-betaler/mine-rettigheder/ . Her kan du også klage, hvis du mener, at RKI har overtrådt reglerne i forhold til din registrering.

 

Jeg vil anbefale dig skriftligt at meddele RKI, at du ikke mener, at du skylder pengene, og at de bedes slette dig fra deres register. Mener du, at du uretmæssigt er blevet taget til inkasso og uretmæssigt registreret i RKI, så kan du anmelde forholdet til politiet.

 

Søren Vasegaard Andreasen, advokat

Del på Facebook