Hvis nogen for alvor ville påstå, at jeg på et eller andet tidspunkt i mit vinøse liv ville blive præsenteret for en vin fra Mallorca til 1500 kr., ville reaktionen formentlig have været, at den historie måtte de længere ud på landet med.
Men så skete det alligevel forleden dag, da vinmager Miquelàngel Cerdà på vingården Bodegas Àn Negra i den sydlige del af ferieparadiset i Middelhavet, var i Danmark som gæst hos sin importør, Theis Vine, i Skovlunde uden for København.
Lokale druesorter
Med sig i bagagen havde han sammen med 5 andre vine bragt Mallorcas svar på Italiens supertoscaner Sassicaia nemlig 2010 Son Negre, der forhandles til 1.499,95 kr. herhjemme og til højere priser i Fjernøsten. Den er udelukkende fremstillet på lokale mallorcinske druer, 95 % Callet og 5 % Mantonegre og Fogoneu, fra mindst 80 år gamle vinstokke, og den er kun lavet i få årgange i bodegaens 20-årige tilværelse. I glasset er de gode dråber en stor oplevelse.
Fra gris til kvalivare
Mallorca, Ibiza og alle de andre gode baleariske øer i Middelhavet var efter 2. Verdenskrig mange danskeres foretrukne feriemål – tiltrukket af Spies og Tjæreborg Præstens billigrejser. Her var sol, sprut og natteliv i lange baner og til priser, som passede godt til de skatteplagede nordboere.
Sådan er det ikke mere.
Nu er øerne blevet mondæne. Et nyt jetset af berømte skuespillere, medieguruer og modeller har taget over, og mens det øvrige Spanien lider under den økonomiske krises åg, så vokser overfloden og dermed priserne med raketfart. Grundpriserne på Mallorca og Ibiza ligger på niveau med New Yorks og Tokyos.
Men samtidig er der sat fokus på kvalitet og produktudvikling, og der er således milevidt fra eksempelvis den sure rødvin, der blev drukket i spandevis, når feriegæsterne samledes til grisefester i den mørke nat, til de højkvalitetsvine, der i dag bliver frembragt af en ny generation af vinmagere – med og uden videnskabelig baggrund fra de mange vinakademier, som er dukket op på den iberiske halvø.
Blandt de mange ærgerrige producenter rager Bodegas An Negra i dag op blandt avantgarden – ikke blot på øen, men i hele Spanien.
Vin i mælketanke
Ideen til vingården opstod i byen Palma i 1994 under et vådt nattesæde, hvor 3 gode venner Francesc Grimalt, Pere Ignasi Obrador og Miquelàngel Cerdà blev enige om, at der måtte kunne laves topvine på Mallorca. Mest overbevist var Cerdà, der havde arbejdet hos både vinhuset René Barbier og Scala Dei i vinområdet Priorat, og da Grimalt netop havde arvet et mejeri i landsbyen Felanitz, som kunne omdannes til vinkælder, var man enige om at gå i gang. Navnet Àn Negra betyder ”sort sjæl”. Hvorfor kan der kun gisnes om.
Den nye bodegas første årgang i 1998 gærede på mejeritanke, som stadig indgår i produktionen, men lagringen foregår på nye og gamle egetræsfade fra Frankrig, Slovenien og USA. Med dette træ-mix arbejdes frem mod den perfekte kompleksitet i vinen.
Sjældne lækkerier
Det begrænsede antal vine fra Àn Negra er sjældne lækkerier af en overraskende flot kvalitet, at alle med blot et gran af interesse for vin bør spænde livremmen ind på andre områder og investere de 399,95 kr., som en flaske 2010 Àn Negra koster. Det er bodegaens hoveddrue, og som har sat den på verdenskortet. Et ”billigere” produkt hedder 2011 Àn/2 og koster 199,95 kr. Foruden 65 % Callet består den af 20 % Mantonegre og Fogoneu samt 15 % Syrah.
Herudover laver man noget så sjældent som en hvid kvalitetsvin. Den hedder Quibia og fås i 2012 udgaven for 149,95 kr. De druer, der indgår, hedder Premsal (60 %) og Callet (40 %), og de giver en sprød og liflig vin, hvor det ene glas tager det andet.
Mallorca-drengene er også involveret i et Middelhavsprojekt, hvis formål er at fremme catalansk kultur og at samle ø- og fastlandsklima i vinen. Det er resulteret i to meget drikkelige vine, der stammer fra henholdsvis Montsant tæt på Priorat og fra Mallorca. Den første hedder Plic Plic Plic – Montsant (79,95 kr.), den anden hedder Muac! – Mallorca.