Sådan holdes børns vægt nede med simple midler: Holbæk-læger vækker international opsigt

Modelfoto: Colourbox

1.900 børn i alderen 3 til 22 år har fået hjælp til at tabe sig hos Børneafdelingen på Holbæk Sygehus siden 2008.

 

80 procent af dem har opnået en normalvægt og har holdt vægttabet efter behandlingen.

 

Det er flotte tal.

 

Kronisk
Indenfor de sidste 30 år er antallet af overvægtige børn og unge i Danmark er tredoblet, og det har været meget svært at få børnene til at tabe sig.

 

Men nu ser det ud til, at Børneafdelingen på Holbæk Sygehus har fundet en metode, der virker.

 

Det nye i behandlingen er, at Børneafdelingen har betragtet børns fedme som en kronisk sygdom.

 

Det er overlæge i pædiatri på Holbæk Sygehus Jens-Christian Holm, der står bag pilotprojektet.

 

”Der er særligt tre ting, der er vigtige at forstå. Det er, at man ser svær overvægt som en sygdom. Det er, at når man taber sig, så har kroppen et genialt system, der betyder, man lynhurtigt tager på igen. Det vil man, fordi det faktisk er farligt at tabe sin fedtmasse, så kroppen har et meget aggressivt hormonsystem til at genskabe fedtmassen. Og så er det pædagogikken om, hvad vi gør,” siger han til TV2.

 

15-20 enkle regler
Måden, hvorpå han og holdet på Børneafdelingen i Holbæk har hjulpet børnene, er meget enkel – og meget effektfuld.

 

Holdet udvikler en skræddersyet plan til hvert enkelt barn med 15-20 ændringer, der alle skal implementeres på en gang. Planen udvikles på baggrund af en samtale med barnet og forældrene omkring barnet og familiens madvaner og livsstil.

 

Blandt grundreglerne er, at barnet skal spise magert kødpålæg (1-6 procents fedt), som for eksempel kylling eller kalkun, torskerogn eller makrel, filet eller hamburgerryg. Barnet må altså ikke få leverpostej, kødpølse eller rullepølse. (TV2)

 

Derudover skal frugtindtaget ned. For eksempel er knækbrød og frugt om eftermiddagen bandlyst. Barnet skal i stedet spise havregryn eller tage en rugbrødsmad. (TV2)

Læs også
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke veganerkost til småbørn, men det er forældrebestyrelsen der bestemmer om børnehaven ‘går vegansk’

 

“Overvægtige børn i almindelighed bliver forsømt. De er ofte ensomme og mange af dem deltager ikke i aktiviteter med deres jævnaldrende. De mangler selvtillid. Med denne ordning er der reelt håb for, at de kan tabe sig og blive glade for livet,” siger Jens-Christian Holm til BBC.

 

Han håber, at modellen vil inspirere andre lande til at etablere lignende vægttabsprogrammer for børn.

 

Holbæk-modellen: Sådan skal barnet spise for at tabe sig og holde vægten

Her er et eksempel på de 17 ændringer, som de overvægtige børn er blevet præsenteret for.

 

1: Ingen muesli eller frugtyoghurt til morgenmad. Spis i stedet havregryn, havregrød, rugbrød, kød eller fisk.

2: Ingen fastfood eller hvidt brød til frokost. Spis i stedet rugbrød, kød, fisk og grøntsager.

3: Alle portioner skal anrettes i køkkenet. Der må ikke stå gryder og pander med mad på bordet.

4: Middagstallerkenen skal bestå af halvt grøntsager, en fjerdedel brune ris, pasta eller kartofler og en fjerdedel kød.

Læs også
Kvinder sætter fokus på cannabis som medicin

5: Vent 20 minutter før barnet får serveret portion nummer to. Tiden vil give kroppen mulighed for at mærke om den er mæt.

6: Føl dig tilfreds efter hvert måltid.

7: Spis højest to stykker frugt om dagen.

8: Spis kun fastfood én gang om måneden.

9: Spis kun slik én gang om ugen.

10: Spis kun snacks og chips én gang om ugen.

11: Begræns indtaget af juice, isthe, kakao, sodavand, limonade og saftevand til højst en halv liter én gang om ugen.

12: Gå eller cykel til skole.

13: Gå til en fysisk aktivitet. Gå til dans, håndbold, fodbold, gymnastik eller anden organiseret sport.

14: Bevæg dig efter skole – gå eller cykel en tur, går med hunden eller hop på trampolinen.

15: Begræns brugen af tv, computer og tablets til to timer om dagen.

16: Tænd ikke for fjernsyn, computer eller tablet før klokken 17.

Læs også
Holdningskorrigerende tøj har til hensigt at afhjælpe smerter i ryggen

17: Gå i seng på samme tid hver dag. Gerne tidligt.

 

(BBC)

 

De nye resultater fra Holbæk bliver præsenteret på BBCs kanaler over hele verden denne uge. 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…