Du kan købe en Coca-Cola med dit eget navn på – bortset fra, hvis du hedder …

Coca-Cola har succes med at sætte personnavne på deres halvlitersflasker – ”Share a Coke”, som de kalder det. Det skriver Berlingske Nyhedsbureau.

 

Så i Danmark kan Anne få sin Anne-Cola, og Thomas kan få sin Thomas-Cola. Som noget nyt har man også taget en række muslimske navne med for at afspejle ændringen i den danske befolknings sammensætning.

 

I alt er der nu 1.300 forskellige navne på flaskerne, og dermed rammer man 90 procent af den danske befolkning.

 

Der er dog ét muslimsk navn, som man bevidst har valgt fra. Det er Muhammed og dets varianter Muhamed, Mohammad og Mohamed. Selv om det er langt det mest almindelige muslimske drengenavn.

 

Dette er en fælles beslutning for Coca-Cola i hele Europa. Man har truffet den for ikke at krænke muslimers følelser for profeten Muhammed. Det sker efter drøftelser med muslimske organisationer som for eksempel Islamisk Trossamfund i Danmark.

 

Beslutningen får da også rosende ord med på vejen fra trossamfundets talsmand Imran Shah.

 

Muhammed

Men hvorfor blande islam ind i forbruget af Coca-Cola? Muhammed er jo uomtvisteligt et almindeligt navn for almindelige muslimske drenge.

 

Svaret fra Coca-Cola Danmarks kommunikationschef, Michael Bonde Nielsen, er, at der ikke ligger et specielt hensyn til islam i det. Der er tale om et mere generelt hensyn til religiøse følelser.

 

Ifølge Bonde Nielsen er der heller ingen Coca-Cola flasker på de spansktalende markeder, der bærer navnet Jesus (der også anvendes som drengenavn).

 

Men der er da vist ingen katolske organisationer af betydning, der har protesteret mod, at navnet Jesus indgår i verdslige sammenhænge såsom salg af cola-flasker med personnavne på.

Læs også
Forbyd muslimske bønnekald ved lov

 

Derimod er det velkendt, at brugen af Muhammed i verdslige, herunder kommercielle, sammenhænge har udløst muslimske protester. Muslimer anerkender nemlig ikke, at man kan skelne mellem islams religiøse sammenhæng og så et verdsligt samfund.

 

Ifølge de rettroende er islam ikke bare en religion. Dens principper skal også styre indretningen af samfundet. Herunder salget af Coca-Cola flasker, som ikke må krænke profeten Muhammeds navn.

 

Jesus

Når man ikke vil have flasker, hvor der står Jesus på, kan begrundelsen meget vel være den modsatte:

 

Det er ikke, fordi det strider mod religiøse regler. Det er måske snarere, fordi Coca-Cola ikke ønsker at blive forbundet med religion i de vestlige samfund, der mere og mere kører efter ikke-religiøse regler.

 

I det ene tilfælde bøjer man sig for religionen islam (der også er politik). I det andet tilfælde prøver man at undgå den kristne religion.

 

Læs også
Asger Aamund fylder 80 år: Islam er i krig med os – det er på tide at se virkeligheden i øjnene

Bare Anne, Thomas og Ahmed køber noget mere

Men Coca-Cola vil ikke have noget vrøvl. Så man følger de muslimske retningslinjer. Og man lader, som om det er helt de samme overvejelser, man har gjort sig i de spansktalende katolske lande – så man ikke får nogen debat om at bøje sig for islam.

 

Hvad pokker. Det væsentlige er, at Anne, Thomas og Ahmed køber noget mere Coca Cola, fordi deres navn står på flaskerne.

 

 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…