Håndter din stress gennem din kost: 10 fødevarer, som virker beroligende

Foto: Colourbox

Selvom stress er vigtig for vores overlevelse som en hurtig kamp- eller flugtreaktion, så kræver overlevelse nu om dage ikke meget fysisk stress. I stedet for er det meget mere sandsynligt, at din primære årsag til stress er mental snarere end fysisk. Da vores krop ikke kender forskellen mellem fysisk og psykisk stress, vil de hormonelle forandringer, der forekommer naturligt under stress i din krop, forblive de samme.

 

Når din krop oplever stress, har den brug for tid til at komme sig bagefter.  Men problemet med psykisk stress er, til forskel fra fysisk stress, at du ikke så let kan lukke dit sind ned. Og så begynder problemerne.

 

Din krop er ikke designet til at håndtere lange udsættelser for stresshormoner. Disse hormoner er til gavn i korte perioder, men når du oplever stress i en længere periode, kan det være meget skadeligt for kroppen.

 

Så hvordan skal vi håndtere stress?

Der er flere, meget nyttige måder at håndtere stress på, som alle indebærer en ændring i livsstil, såsom at udføre en fysisk aktivitet, der hjælper med at lindre din mentale stress, eller udøve meditation til at berolige dit sind, eller begynde på en hobby, som balancerer arbejdsstress med personlig nydelse.

 

Disse er alle almindelige og meget effektive måder at hjælpe dig med at håndtere stress.

 

Men vidste du, at fødevarer, du spiser, også effektivt kan hjælpe med at håndtere stress – eller gøre det værre? At spise de rigtige fødevarer kan bidrage væsentligt til at forbedre dit humør og sænke dit stressniveau.

 

Her er 10 sunde og effektive fødevarevalg, der kan reducere stress:  

1. Omega-3 fedtsyrer: Essentielle fedtsyrer er vigtige for hjernens sundhed, og de har også været forbundet med at reducere angst og depression. Nogle af de bedste kilder til omega-3 omfatter hørfrøolie, fede fisk som fx laks, makrel og sardiner og Udo’s Choice, der er en vegetarisk kilde til omega-3 og omega-6 olier.

 

2. Den rigtige slags Protein: At spise sunde proteinkilder kan hjælpe med at regulere blodsukkeret, hvilket er en fordel i forhold til at afbalancere dit humør. Gode kilder til protein omfatter økologiske æg, græsfodret kød, fritgående kylling, vildtfangede fisk og økologiske nødder og frø. Husk også, at grøntsager, som er rige på aminosyrer, vil hjælpe, da aminosyrer er byggestenene i protein.

 

3. Sunde tarmbakterier: Tarmsundhed har en direkte indvirkning på dit humør, og hvis du ønsker at forbedre sundheden i dit fordøjelsessystem, er det vigtigt at få tilført gode bakterier i din kost. Humørkontrol forvaltes af både hjernen og tarmen, fordi de begge indeholder serotonin. Gærede fødevarer er en stor kilde til de gode bakterier, og de omfatter fx kefir eller gærede grøntsager som kimchi, sauerkraut mv. Du kan også købe probiotika i din lokale helsekostforretning, men køb dem med den største mængde af bakterier (som regel den dyreste). Forresten, Dr. Rau fra den berømte schweiziske klinik,Paracelsus, har fundet en sammenhæng mellem dårlig tarmsundhed og kræft – så gå køb noget probiotika lige med det samme!

 

Læs også
Jeg forsøgte at få at vide, om kødet var halalslagtet, men jeg har fået en sludder for en sladder – også fra Fødevarestyrelsen

4. Gurkemeje: Dette krydderi er almindeligt anvendt i sydasiatiske retter, og det er blevet undersøgt for de mange sundhedsmæssige fordele, det indeholder. En af fordelene ved gurkemeje er det faktum, at det kan afhjælpe depression ved at øge dit gode humør.

 

5. Kiwi og Grønkål: Kiwi og grønkål er begge store kilder til C-vitamin, og det er blevet konstateret, at C-vitamin kan hjælpe med at reducere stress. Når du får nok C-vitamin i din kost, hjælper det med at øge funktionen af dit immunforsvar og reducere produktionen af stresshormoner.

 

6. Fyld dig med grønne grøntsager og hvedegræsjuice: Magnesium spiller en rolle i over 300 forskellige kemiske reaktioner i kroppen, og mange undersøgelser har vist, at magnesiummangel bidrager til flere psykiske problemer – herunder angst. Jo mørkere din grønne mad er, jo mere klorofyl og magnesium indeholder den, og mængden af disse i Hvedegræsjuice er en af de højeste på planeten. En undersøgelse i Frankrig af 264 patienter med generaliseret angst fandt, at patienterne rapporterede forbedringer, når de fik en magnesiumrig kost. En anden undersøgelse viste, at magnesium også kan have en positiv effekt på depression. Depression og angst er ofte forbundet, fordi de begge resulterer i træthed og katastrofetænkning.

 

7. Mørk chokolade: En ganske almindelig reaktion, når nogle er under stress er, at de rækker ud efter en chokoladebar. Tja, det er der en god grund til. Når du spiser chokolade, sker der en kemisk reaktion, som blokerer neurotransmittere i hjernen, der er forbundet med depression og smerte. Det er vigtigt, at du spiser mørk chokolade – 70 % eller mørkere og undgår mælkechokolade fyldt med sukker.

 

8. Mørke bær og Elixir Vitality: Blå eller røde bær, såsom brombær, blåbær og hindbær indeholder anthocyaniner i deres pigmenter, som er antioxidanter. Elixir Vitality Juicen er sprængfyldt med mørke bær og er ekstremt høj i denne type antioxidanter, hvilket kan hjælpe dig med at forbedre både dit humør og din hukommelse gennem større dopamin niveauer.

 

9. Bananer: Dopamin er et naturligt kemisk indhold i bananer, og det hjælper med at forbedre dit humør. Bananer og hvedegræsjuice er også en stor kilde til B-vitaminer, som virker beroligende på dit nervesystem.

 

10. Grøn te og Elixir Vitality juice: En kop oolong te (delvis gæret grøn te) har en beroligende virkning, fordi det er en god kilde til gamma-aminosmørsyre (GABA). Vores Elixir Vitality Juice indeholder den særlige Matcha te, også rig på denne aminosyre, som hjælper med at reducere angst. Den har en generel beroligende virkning ved at reducere de nerveimpulsaktiviteter i din hjerne.
Så der har du det.10 stressberoligende fødevarer, som du kan vælge at tage med i din kost og på den måde hjælpe dig med at håndtere stressen bedre.

 

Læs også
Byrådsmedlem: Hensyn til muslimer tvinger danskerne til at spise forurenet kød – Landbrug & fødevarer svarer

Britt Cordi, PhD., stifter af LiveWheatgrass-Hvedegræs. Europas eneste producent af udendørsdyrket, økologisk Hvedegræs Juice

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…