Duksen er død – miljøteamet lever

Klamme karklude og hårløse koste – det er de redskaber mange dukse har til rådighed når de skal sørge for rene borde og gulve i klasselokalet. Resultatet? Duksetjansen bliver disset og klasseværelset ender med at ligne en losseplads snarere end et moderne læringsmiljø.

 

På Stenlille Skole i Sorø Kommune har man taget konsekvensen og vendt situationen på hovedet.

 

Duksen er erstattet med et miljøteam på fem elever som har topmoderne redskaber til rådighed og som udover den daglige tjans også står for dialogen med rengøringsmedarbejderen, så man får talt sammen, hvis der er noget der skal rettes op på.

 

Både elever, lærere og rengøringspersonale er begejstrede og projektet har fået en flyvende start. – Vi oplever at de klasser som ikke er med i pilotprojektet henvender sig for at høre om de ikke også kan komme med, fortæller Steen Windfeldt som er leder på Stenlille Skole.

 

 

Rene toiletter – ja tak

Tidsmålinger på skolen viser at hvis lokalerne er rengøringsparate når rengøringspersonalet kommer – altså hvis miljøteamet har taget deres del af tjansen – så vil det frigøre så meget tid, at skoletoiletterne kan gøres rent to gange dagligt i stedet for en. Og det er en gevinst der er til at tage og føle på.

 

– Ulækre skoletoiletter går ud over læringen. Så enkelt kan det siges. Man kan ikke lære noget, hvis man sidder og holder sig fordi man ikke har lyst til at gå på toilettet. Så når vi taler om at skabe optimale rammer for elevernes læring, er det også en dimension der skal tænkes med. Ikke mindst når eleverne skal gå flere timer i skole, siger Steen Windfeldt.

 

10 klasser – eller ca. halvdelen af skolen – er med i pilotprojektet på Stenlille Skole. Hvis erfaringerne er positive, er det ambitionen at udbrede projektet til de øvrige skoler i Sorø Kommune.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…