**** 4 stjerner ud af 6
MELLEM LINJERNE er instrueret af den franske auteur Olivier Assayas, der har en lang række film bag sig. Mig bekendt ikke særligt kendte i den brede offentlighed, men måske er dramaet ”Personal Shopper” nået lidt længere ud? En film om den unge, amerikanske Maureen (Kristen Stewart), der bor i Paris og arbejder som personlig shopper for modellen Kyra (Nora von Waldstätten).
Også Assayas’ seneste film foregår i Paris, nærmere bestemt i den franske kulturintelligentsia, der repræsenteres af to mænd og tre kvinder viklet ind i hinandens liv i et sindrigt net.
Handling
Alain (Guillaume Canet) er en kultiveret og distingveret forlagsredaktør gift med skuespillerinden Selena (Juliette Binoche). Hun er slået igennem som hovedrolleindehaver i en populær tv-serie, der skal i gang med sin fjerde sæson. Rollen som politikvinde lever imidlertid ikke op til hendes kunstneriske ambitioner, og selv om det kan være fornøjeligt at blive genkendt på gaden, overvejer hun et kursskifte til den mere seriøse scene.
Léonard Spiegel (Vincent Macaigne) er forfatter af selvbiografiske nøgleromaner, der graver helt ind til de mest intime ben. En genre, han behersker til fulde. Karrieren går imidlertid ikke for godt, og et ekstra knæk får selvfølelsen, da Alain, hans mangeårige forlægger, afviser at udgive hans seneste manus og opfordrer ham til at skifte litterært spor.
Økonomisk er Léonard på spanden, og derfor kan han prise sig lykkelig over at bo sammen med kæresten Valérie (Nora Hamzawi), der arbejder som personlig sekretær – til rådighed 24 timer i døgnet – for venstrefløjspolitikeren David.
Sidst, men ikke mindst optræder den unge, smukke og ambitiøse Laure (Christa Théret). Hun er af Alain blevet hyret til at stå i spidsen for en omstrukturering af det gamle, hæderkronede forlag, der skal forsøge at komme på omdrejningshøjde med den nye digitaliserede medievirkelighed. Det er synd at sige, at hun har ærbødighed over for hævdvundne traditioner og rigtige papirbøger. Lav om, digitaliser alt, eller luk-og-sluk – det er det kyniske motto, Laura styrer under.
Den truede forlagsbranche
”Mellem linjerne” stiller skarpt på en kulturelite, der blotter sig selv over frokoster, middage, vin, kaffe og cigaretter – selvfølgelig røget udendørs. I endeløse samtaler demaskerer Alain, Selena, Léonard, Valérie og Laure – dels i grupper, dels på tomandshånd – på godt og ondt sig selv, deres holdninger og deres følelsesliv.
Filmens hovedtema: Den truede forlagsbranche – grundet dels digitaliseringen, dels det skrumpende læsepublikum – er yderst aktuelt og relevant, og til trods for at dialogerne indimellem tangerer det gumpetunge, så bliver feltet afsøgt og belyst fra vidt forskellige vinkler – med nuancerede argumenter både for og imod tradition og fornyelse.
Til trods for den skrevne litteraturs forfaldshistorie må genren karakteriseres som en komedie. Der skal godt nok også meget humoristisk smørelse til at få hovedpersonernes løgne, bedrag, utroskab, hensynsløshed og hedonisme til at glide ned. For ikke at tale om alle deres opportunistiske og egoistiske krumspring under den polerede overflade – og mellem linjerne.
Hvis Olivier Assayas rammer plet med sin karakteristik af den franske kulturelites lemfældige omgang med såvel sandheden som deres personlige relationer, står det endnu værre til med segmentet end man kunne frygte. En intellektuel klasse i frit og dekadent fald?
I hver fald afslører de fem hovedpersoner sig på stribe som mennesker, hvis integritet tilsyneladende er blevet ofret på relativismens og modernismens alter. Og det er vel næppe kun et fransk fænomen? Som en filmanmelderkollega tørt bemærkede efter pressekørslen: Det er som at være på besøg hos sig selv!
Længde: 108 minutter
- Medvirkende: Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Nora Hamzawi, Christa Théret
- Instruktør: Olivier Assayas
- Manus: Olivier Assayas
- Premieredato: torsdag d. 22. august