Det politisk korrekte Sveriges TV prøvede til det sidste at spænde ben for Jimmie Åkesson – nu får de selv ørerne i maskinen

Studieværten på svensk TV tager afstand fra Sverigedemokraterne (Skærmprint via Nyheter Idag)

Skrevet 9.9 kl 10.00

Opdateret 9.9 kl 12.10 …

 

Svensk TV blandede sig fredag aften helt direkte i den svenske valgkamp. Efter en partilederdebat tog SVT, der er en public service station, direkte afstand fra en udtalelse af Jimmie Åkesson, lederen af det indvandringskritiske parti Sverigedemokraterne.

 

SVT forsøgte på bedste formynderiske maner at fortælle svenskerne, hvad de bør mene.

 

De er på en politisk mission og ikke journalister, som stiller kritiske spørgsmål til alle partier.

 

Det er typisk svensk formynderi. Danmarks Radio, TV2 og norsk TV tog da også med det samme meget klart afstand fra SVT’s handlemåde.

 

Men måske er virkeligheden ved at indhente ikke kun svenske politikere, men også de svenske medier.

 

Det ser ud til at være SVT, som bliver hårdest ramt.

 

Søndag morgen stod det klart at den politisk ansvarlige chef på SVT havde liket to opslag på Twitter som kritiserede Sverigedemokraterne. Og at hun derefter trak sig som ansvarlig for valgdækningen, samt at hun indrømmede, at det var en fejl at undsige Sverigedemokraterne for åben skærm. SVT stod dog fast på, at de ikke ville give en undskyldning.

 

Det skete i TV fredag aften

Efter partilederdebatten fredag aften vendte valgværten Martina Nord sig mod kameraet og sagde direkte til seerne:

 

Læs også
Hvis Danmark skulle finde på at opgive sin stramme asylpolitik, vil det igen strømme ind – det viser nye tal fra Sverige

“Jimmie Åkessons udtalelse var groft generaliserende og SVT tager afstand fra den.”

 

Hun hentydede til en formulering, som Jimmie Åkesson kom med, da han ville forklare, hvorfor så mange indvandrere ikke er i arbejde. Hans synspunkt var, at mange ikke var tilstrækkeligt svenske til at kunne begå sig på arbejdsmarkedet.

 

Det kaldte studieværten “groft generaliserende”.

 

Se de to indslag her

 

SVT’s kritik udløste et ramaskrig hos Sverigedemokraterne. De krævede en undskyldning af SVT. Men det afviste den ansvarlige for valgdækningen, Eva Landahl.

 

Hun påstod at det havde været nødvendigt at tage afstand fra Jimmie Åkessons udtalelse, fordi den var i modstrid med den såkaldte demokratiparagraf i radio- og tv-loven. Det forklarer hun her på SVT.se.

 

Læs også
Gymnasielærer udsat for grov voldtægt – elev med arabisk baggrund varetægtsfængslet

Men det bestrider Sverigedemokraterne. De vil nu havde det prøvet ved det svenske pressenævn.

 

Problemer for SVT

Da SVT ikke ville give en undskyldning, besluttede Sverigedemokraternes ledelse at boykotte SVT på valgaftenen i aften. SVT bliver ikke lukket ind i SD’s valglokale, og partiet vil ikke lade sig interviewe af eller tale med tv-stationen, sagde partiet i går lørdag.

 

Det er jo noget af en bet for SVT.

 

Men her stopper problemerne for TV-stationen ikke.

 

Den svenske avis Expressen skriver, at den har været inde og kigge på Eva Landahls Twitterkonto. Den viser, at hun to gange har trykket på “synes om” ved tweets, der er kritiske over for Sverigedemokraterna. Læs nærmere om de to Twitterkonti her

 

Derefter kom andre på banen. Per Gudmundsson har skrevet hele Åkessons indlæg ud. Det kan læses i et link i artiklen her.

Læs også
Helena er præst: Da hun forsvarede kristendommen og kritiserede islamister, blev hun kaldt racist og nazist

 

Det blev fulgt op i et debatindlæg af lederskribenten på den store svenske avis, SvD, Ivar Arpi.

 

“Hvorfor citerer Eva Landahl, den ansvarlige for SVT’s valgkrogram, kun en del af det Jimmie Åkesson sagde? Det er svært ikke at få den tanke, at det skyldes, at det Jimmie Åkesson sagde i sin helhed, forandrer indholdet. Hvorfor citerer SVT selektivt her?”, skrev han på Twitter.

 

I går kom det desuden frem, at Sveriges Radio måtte skrotte et program, fordi det tog stilling mod Sverigedemokraterne.

 

Endelig er SVT altså også blevet undsagt af Danmarks Radio og TV2 samt norsk TV.

 

Eva Landdahl trak sig til sidst

Efter afsløringen af at Eva Landahl havde liket de to kritiske opslag på Twitter trak hun sig som ansvarlig for valgdækningen på SVT. Desuden sagde hun, at det var en fejl, at SVT havde taget afstand fra Jimmie Åkesson (TV2 News 12.00).

 

Læs også
“Man gik hjem fra mødet med en tung følelse af, at løbet er ved at være kørt for vores svenske broderland”

SVT gav dog ingen undskyldning til Åkesson.

 

De vil ikke tale om de reelle problemer

Balladen om SVT er et godt eksempel på, hvordan politisk korrekte medier og andre forsøger at undvige de reelle problemer ved at tale om ‘tonen’ og ‘formen’ i stedet for.

 

Det har de gjort i andre valgkampe. Det beskriver Steen Raaschou i dag på snaphanen.dk.

 

Og det forsøger de nu igen. De optræder som politiske missionærer og forsømmer deres rolle som journalister.

 

De to studieværter kunne således have spurgt de andre partier hvorfor indvandringen koster Sverige så mange penge?

 

Og hvorfor 350.000 pensionister lever under fattigdomsgrænsen og flere er hjemløse, som expressen.se har skrevet om?

Læs også
Somaliske Leila Ali Elmi er valgt til Riksdagen – nu bærer en del af demokratiet i Sverige hijab

 

Journalisterne kunne også have spurgt de andre partier, hvad forklaringen efter deres mening er på, at kun godt halvdelen af ikke-vestlige indvandrere er i arbejde, ifølge tal fra 2015 fra Svenska Statistiska Centralbyrån.

 

De kunne have spurgt om konskvenserne af, at så menget asylansøgere er dårligt uddannede?

 

Hvorfor indvandrere er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikken?

 

Men sådan spurgte de ikke. De fornægter nemlig virkeligheden. Den virkelighed som har udviklet sig som konsekvens af masseindvandringen.

 

Men de politisk korrektes dage er ved at være talte. Problemerne er blevet for store. Svenskerne har som befolkningerne i andre lande fået nok.

 

Man må så håbe, at der ikke allerede er ødelagt så meget, at udviklingen ikke kan vendes.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…