Hudallergi rammer danskerne som aldrig før

Danskere rammes i stigende grad af hudallergi overfor parfume og konserveringsmidler. Stigningen bekymrer Astma-Allergi Danmark, der med kampagnen FRAGILE nu sætter fokus på problemet.

 

Flere og flere danskere oplever problemer med deres hud, fordi de ikke tåler indholdet i plejeprodukter. Oftest er det parfumen, den er gal med. Seneste undersøgelse fra Videnscenter for Allergi viser, at antallet af personer med allergi overfor parfume er gået fra 8 til 10 pct. alene i årene 2011 – 2015 for kvinder og fra 4 til 7 pct. for mænd.

 

Noget der vækker stor bekymring i Astma-Allergi Danmark.

 

– Selvom 10 procent er alarmerende højt, overrasker det os ikke, at kvinderne får parfumeallergi. Men at mændene nu også er kommet godt med i den kedelige statistik gør, at vi står overfor en enorm udfordring. Nu skal vi til at lære hele befolkningen om, at de faktisk kan gøre skade på deres hud, hvis de ikke tænker sig om og tjekker deres produkter, siger Anne Holm Hansen, vicedirektør i Astma-Allergi Danmark.

Hudallergi er alvorligt

Ifølge en EU-rapport fra 2016 kan antallet af danskere med hudallergi dog vise sig at være endnu højere. Rapporten viser, at 27 procent af den europæiske befolkning er ramt af hudallergi overfor mindst et allergifremkaldende stof, heriblandt parfume og konserveringsmidler. Og selvom målemetoder kan variere landene imellem, får det alligevel alarmklokkerne til at ringe i Astma-Allergi Danmark.

 

– Både de danske og europæiske tal fortæller os, at der virkelig er brug for oplysning og forebyggelse. Så uanset om man har sund hud, som skal blive ved med at være sund, eller sårbar hud der ikke skal blive forværret, er det vigtigt, at man tager hudallergi særdeles alvorligt, siger Anne Holm Hansen.

Forebyg med allergimærket Den Blå Krans

At undgå parfume er muligt for de fleste. Men for nogen betyder hudallergi, at de må skifte uddannelse eller job, som så betyder langt større problemer. For at fremme danskernes viden om konsekvenserne ved hudallergi – samt mulighed for at forebygge det – kører Astma-Allergi Danmark derfor nu kampagnen FRAGILE.

 

Med kampagnen skal danskerne oplyses om, at man skal passe på huden, og at hudallergi kan forebygges ved at bruge produkter med det internationale allergimærke Den Blå Krans, der findes i 60 lande.

 

Se mere på FRAGILESKIN.DK

 

PRESSEMEDDELELSE VIA RITZAU

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…