Hav styr på dette inden du satser på digital markedsføring

Digital markedsføring er i den grad blevet det nye sort inden for marketing. I dag er det svært at møde en marketing manager, som ikke har tænkt digitalt i udformningen af en strategi. Dette er ens betydende med, at antallet af virksomheder, der hver måned investerer en større sum penge i digital marketing, er mange. Af denne grund er konkurrencen mere intensiv, end den nogensinde har været og det er derfor essentielt, at man har godt styr på forskellige områder, hvis man ønsker at have et godt udgangspunkt for sin præstation med digital marketing. Nedenstående vil vi runde tre områder, som man ved hjælp af kan gøre dette.

 

En god hjemmeside

 

At udføre digital marketing uden en hjemmeside er nogenlunde det samme som at spille fodbold uden en bold – helt håbløst. Heldigvis står det at oprette en hjemmeside meget højt på prioriteringslisten i mange virksomheder, hvorfor dette ikke behøves at blive gentaget for mange gange. Derfor er det bare om at finde et billigt webhotel og komme i gang.

Det er dog vigtigt, at man tilpasser sin virksomhed til sin markedsføring. Nøgleordene for den gode hjemmeside er brugervenlighed og relevans. Dette betyder, at det skal være nemt for besøgende på ens hjemmeside at navigere rundt for at finde det, de er interesserede i. Fordi man i digital marketing ofte betaler for den trafik, som hjemmesiden oplever, kan en hjemmeside, der ikke er brugervenlig, være lig med penge ud af vinduet.

Med relevans menes, at man som ejer af en hjemmeside, giver sine brugere, hvad de vil have. Dette er især tilfældet ved digital markedsføring, hvor en bruger eksempelvis kan blive tiltrukket af en annonce på et givent medie. Hvis personen efter klik på denne annonce lander på en underside, som ikke er relevant i forhold til, hvad annoncen viste, vil brugeren have incitament til at forlade siden og i stedet vælge en konkurrent.

 

Et tilstrækkeligt budget

 

Som nævnt ovenstående er konkurrencen i digital markedsføring på sit højeste nogensinde. Dette betyder i flere tilfælde, at det kræver en større økonomisk indsats, hvis man ønsker at opnå succes med det. Eksempelvis er annonceplaceringen på Google blandt andet bestemt ved budgivning, hvor annoncøren med det højeste bud og en række andre faktorer, vil få den bedste placering. Annoncører prøver derfor at udkonkurrere hinanden ved denne budgivning, hvilket gør det dyrere at annoncere.

Derudover er et tilstrækkeligt budget vigtigt at gå ind i digital marketing med, eftersom man på denne måde vil kunne indsamle et langt mere omfattende sæt data hver dag. Disse datasæt er essentielle for at kunne tyde generelle kundetendenser, som man på baggrund af kan optimere sin annoncering ud fra.

Bliver digital markedsføring udført ordentligt, kan det være en rigtig god investering. Derfor skal man ikke lade pungen sidde for godt fast i lommen, når det kommer til det. Mangler man en finanseringskilde kan man med fordel tage et quicklaan på denne side.

 

Tekniske kompetencer

 

Igen er det grundet den intense konkurrence et no go, hvis man ikke har de tekniske kompetencer, der skal til for at sætte en god annoncekonto op (fx). Det er, ligesom for fem år siden, ikke muligt at lave småfejl i opsætningen af sine annoncer uden, at det medfører mærkbare negative konsekvenser for præstationen af annoncerne.

Den tekniske indsigt skal indlæres og det skal den gøres grundigt. Det kan være meget dyrt bare at prøve sig frem og det sker sjældent, at man har begynder heldet med sig, hvorfor det aldrig er en god idé. Har man ikke tiden eller lysten til at indlære disse kompetencer, kan det være en fornuftig investering at outsource det til et bureau.

Tekniske kompetencer er til for at vide, hvor man skal trykke og hvad der sker, når man trykker der. Derfor kræver det også en del andre kompetencer for at opnå succes med sin digital markedsføring. Her vil man til et leder kursus eksempelvis kunne lære mange af de ting, der er gode at have med i bagagen til at planlægge en fornuftig strategi.

 

Hvis man er dækket ind i ovenstående, kan det roligt siges, at man er rustet til at påbegynde sin digitale marketing karriere. Der er mange andre ting, som er vigtige at kunne for at have styr på, men mange af disse kræver erfaring at lære. Hvis man kan sætte et hak ud fra alle tre afsnit ovenstående, så er det bare om at komme i gang!

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…