Helle blev ringet op af mand fra Danske Bank om hendes MobilePay – men hun blev mistænksom …
Helle Nielsen Ziersen blev ringet op af en mand, der præsenterede sig som Per Andersen, Danske Bank Østerbro.
Manden fortalte hende, at nogen havde forsøgt at misbruge hendes MobilePay. Så nu ville han sende hende en ny aktiveringskode, som hun så skulle aktivere.
Få sekunder senere fik hun sendt en sms med aktiveringskoden. Hun fik også opgiver et telefonnummer. Så det hele virkede ganske overbevisende.
Hoppede ikke på det
Men hun var alligevel skeptisk, og det skulle vise sig at være en rigtig god idé. Hun har beskrevet sin reaktion på Facebook.
Hun tjekkede telefonnummeret bag afsendelsen af aktiveringskoden. Samtidig tjekkede hun andre telefonnumre med forbindelse til MobilePay.
Det fik hende til at konkludere, at der vist var tale om et bedrageri. Så hun aktiverede ikke koden og meddelte, at hun ville ringe tilbage den næste dag.
Hun ringede til MobilePay vagten og fik sin mistanke bekræftet: Det var svindel, men dygtigt lavet. Hun har anmeldt sagen til både MobilePay og politiet.
Hun giver det gode råd videre, at man altid skal være skeptisk og stille spørgsmål. Og så skal man bede om et direkte nummer og ringe tilbage, når man har bekræftet rigtigheden.
Bankens råd
Mark Wraa-Hansen fra Danske Bank, der er chef for MobilePay, roser Helle Nielsen Ziersen for hendes kritiske sans. Han giver følgende oplysninger videre:
MobilePay vil aldrig bede kunder om telefonisk at oplyse personlige koder.
Er man i tvivl om, hvem der ringer: Bed om, at man må ringe tilbage, og brug så det officielle MobilePay-nummer, som fremgår af app’en.
Er man blevet snydt, skal man kontakte politiet eller MobilePay – de arbejder tæt sammen om at opklare svindel.
Men først og fremmest skal man altså bevare sin sunde skepsis og holde hovedet koldt. Er man i tvivl, bør man gå med både livrem og seler. Man skal aldrig bare følge anvisninger fra en ukendt person i telefonen.
Smarte svindlere lurer på én. Det er trist at konstatere, men sådan er det.
Mottoet må være: Tillid er godt – kontrol er bedre.
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-01-22-fik-opkald-fra-falsk-bankmand-jeg-kunne-nemt-vaere-faldet-i
http://www.tv2lorry.dk/artikel/saadan-undgaar-du-blive-snydt-med-mobilepay