Hvorfor bliver medier ved med at tage fejl?

Colourbox
Udskriv

Undersøgelser er ofte baggrund for nyheder. Lige fra tilslutning til politiske partier til hvilken service og produkter, danskerne ønsker. Men hvorfor bliver holdninger i befolkningen ikke altid fanget korrekt?

 

Sponsoreret: Påvirk politik, produkter og tjenesteydelser i Danmark ved at melde dig ind i MetroOpinion.com/dk via dette link. Du bliver betalt for dine svar kontant. Samtidig modtager Den Korte Avis et honorar for hver undersøgelse, du fuldfører. 

 

Som man spørger, får man svar. Sådan lyder ordsproget. Men forudindtagede spørgsmål er ikke den eneste årsag til, at mange tendenser gennem de seneste år ikke er fanget korrekt.

 

En dækkende undersøgelse handler nemlig også om, hvem man spørger. Husker man at at få repræsenteret dem, der sjældent råber op? Desværre viser det sig at mange ikke bliver hørt.

 

Tendensen er international og bør tages seriøst af såvel analysefirmaer såvel som de medier, der skal formidle resultaterne.

 

Et par eksempler, hvor undersøgelser ramte ved siden af:

 

Læs også
40 mænd i uhørt angreb på hospital – de politisk korrekte medier vil ikke vise, hvem de er
  • Dansk Folkepartis valgresultat til seneste folketingsvalg
  • Tilslutningen i Storbritannien til at melde sig ud af EU i forbindelse med Brexit-afstemningen
  • Tilslutningen til Donald Trump in de vigtige såkaldte sving-stater i USA til præsidentvalget.

 

Men fejlene begrænser sig ikke kun til politik. Mange firmaer har brugt millioner og atter millioner af kroner på at undersøge kunders ønsker og behov, men har overset væsentlige tendenser. Typisk på grund af en kombination af forkerte spørgsmål og forkerte respondenter.

 

Eksempelvis brugte telefonfabrikanten Nokia i 00’erne svimlende beløb på markedsundersøgelser uden at finde ud af at folk ønskede smartphones. Den dårlige evne til at spørge og lytte sendte verdens største telefonfabrikant i graven.

Løsningen på problemet

 

Gennem flere år er blevet vist, at folk ofte svarer ærligere på undersøgelser, der er anonyme og hvor selve interviewet foregår online i forhold til eksempelvis telefonopkald.

 

Mange undertrykker bevidst eller ubevidst sin holdning eller behov for at virke politisk korrekt.

 

Den politiske korrekthed er gift for ethvert resultat, der skal bruges til noget. Samtidig er det gift for en undersøgelse kun at undersøge holdninger hos en elitær klasse i store byer, der på ingen måde afspejler hele befolkningen.

Læs også
Voksne mænd kalder sig ‘uledsagede flygtningebørn’ – stor debat om naive medier i Sverige

Giv din mening til kende – meld dig ind i et panel

 

Ved at blive medlem af MetroOpinion.com/dk gennem dette link, vil du være med til at give dine meninger til kende i forhold mange samfundsrelevante emner.

 

Samtidig vil du blive belønnet kontant hvor hver undersøgelse du fuldfører – op til 32 kroner per undersøgelse.

 

Endvidere modtager Den Korte Avis et honorar for hver undersøgelse, du udfører. Det har ikke nogen negativ indflydelse på det beløb, du modtager for deltagelse. Vi er taknemmelige for din indirekte støtte til vores arbejde med blandt andet at dække nogle af de nyheder, som andre medier ikke ønsker at dække eller researche. 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ