Danskerne ved ikke, at alkohol øger risikoen for kræft

De færreste danskere forbinder alkohol med kræft. I en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ er det kun hver femte voksne dansker, der ved, at alkohol øger risikoen for kræft. Men faktisk er der hvert år mindst 1.800 danskere, der får kræft på grund af alkohol.

 

Danskerne er klar over, at alkohol i store mængder kan være sundhedsskadeligt, men at alkohol øger risikoen for kræft, er ny viden for mange. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ har spurgt 3.000 danskere i alderen 18-74 år, om hvilke sygdomme, alkohol øger risikoen for. Kun 22 pct. nævner kræft.

 

Faktisk har alkohol siden 1988 været på WHO´s liste over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende, og alkohol øger risikoen for syv forskellige kræftformer: brystkræft, leverkræft, tyk- og endetarmskræft, samt kræft i mundhule, strube, svælg og spiserør. Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, man drikker. Den gode nyhed er, at hvis man holder sig til Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser på max 7 genstande om ugen for kvinder og max 14 for mænd, har man en lav risiko for sygdom – herunder kræft – pga. sit alkoholforbrug.

 

-Det er vigtigt, at danskerne både bliver oplyst om, at alkohol øger risikoen for kræft, at risikoen stiger med mængden af alkohol, der indtages, og at der ikke skal et meget stort alkoholforbrug til for at øge risikoen, siger Peter Dalum, projektchef i ’Fuld af liv’-kampagnen.

 

Danskerne efterspørger mere viden
Alkohol er for mange forbundet med hygge og fest. Man kunne derfor tro, at budskabet om, at alkohol øger risikoen for syv forskellige kræftformer, er viden, man helst vil være foruden. Det er imidlertid ikke tilfældet blandt de 3.000 voksne danskere, der er blevet spurgt i spørgeskemaundersøgelsen. 71 pct. tilkendegiver nemlig, at der er behov for mere oplysning om, at alkohol øger risikoen for kræft. Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden sætter i en ny kampagne under sloganet ’Alkohol gør noget ved os’ fokus på danskernes manglende kendskab til sammenhængen mellem alkohol og kræft.

 

-Vi mener, at danskerne har ret til at vide, at alkohol øger risikoen for kræft. Der er knap en million danskere, der drikker mere end Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser, og vi håber, at kampagnen ’Alkohol gør noget ved os’ kan medvirke til, at flere reflekterer over deres alkoholvaner og drikker mindre, siger Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden. Hun tilføjer, at det i sidste ende handler om, at de voksne skal tage ansvar for sig selv og ikke mindst deres børn ved at være gode rollemodeller – for gode vaner skal grundlægges hos børnene og de unge.

 

Læs mere om kampagnen ’Alkohol gør noget ved os’.

 

Om undersøgelsen

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har givet 3.000 18-74-årige en række spørgsmål vedr. alkohol – herunder sammenhængen med kræft. Undersøgelsen er nationalt repræsentativ i forhold til køn, alder og region, og data er indsamlet af analysebureauet Voxmeter i september-oktober 2017.

 

Alkohol er sundhedsskadeligt – og kræftfremkaldende

Indtagelse af alkohol er forbundet med over 60 forskellige sygdomme, øget risiko for ulykker og over 3.000 årlige dødsfald. Alkohol har siden 1988 været på WHO’s liste over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende for mennesker. Alkohol øger risikoen for syv forskellige kræftformer og hvert år får mindst 1.800 danskere kræft på grund af alkohol. Det svarer til 5 % af alle kræfttilfælde.

 

Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, man drikker. Men hvis du holder dig til Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser på max 7 genstande om ugen for kvinder og max 14 for mænd, har du en lav risiko for sygdom pga. dit alkoholforbrug.

 

I 2013 var der knap 1 million danskere, der drak over Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser, mens knap 400.000 drak over højrisikogrænserne på 14 genstande om ugen for kvinder og 21 genstande om ugen for mænd.

 

Indsatsen ’Alkohol gør noget ved os’

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden sætter i en ny indsats fokus på danskernes manglende viden om sammenhængen mellem alkohol og kræft. Med sloganet ’Alkohol gør noget ved os’ lægger indsatsen vægt på, at de fleste danskere drikker alkohol, og at vi påvirkes på forskellig vis, når vi drikker alkohol: Nogle finder dansegulvet før alle andre, nogle bliver meget søvnige, nogle bliver meget følelsesladede, nogle bliver ekstra kække og selvsikre, og nogle kommer til at snakke lidt for meget. Budskabet i indsatsen er, at uanset hvad alkoholen gør ved dig, så kan du nedsætte din risiko for syv forskellige kræftformer, hvis du drikker mindre.

 

Læs mere om indsatsen ‘Alkohol gør noget ved os’.

 

Indsatsen er udviklet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne med støtte fra Sundhedsstyrelsen. ’Fuld af liv’-kampagnen arbejder for at udskyde alkoholdebuten og nedsætte alkoholforbruget blandt unge i Danmark. Målgruppen for indsatsen ’Alkohol gør noget ved os’ er voksne danskere, og det er håbet, at et øget kendskab til sammenhængen mellem alkohol og kræft vil få de voksne til at drikke mindre. Når voksne tager ansvar for deres eget alkoholforbrug kan det have en positiv effekt på alkoholforbruget hos deres børn.

 

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Del på Facebook