Smartere afgifter skal give danskerne bedre biler

De danske bilafgifter er dyre for både samfundet og bilejerne. Derfor bør afgifterne lægges om, så nye grønne og mere sikre biler bliver billigere. Det mener FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører, som i et fælles oplæg viser vejen til bedre biler med smartere afgifter.

 

Nye miljøvenlige biler med det nyeste sikkerhedsudstyr skal være billigere. Derfor bør registreringsafgiften lægges om fra den nuværende værdibaserede afgift til i stedet at basere sig på bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber. Desuden bør afgiften gøres løbende og på sigt også mindre. Det mener FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører, som står bag det fælles oplæg ’Bedre biler på de danske veje – principper for nye og fremtidssikrede bilafgifter i Danmark’.

 

Oplægget er ikke et konkret bud på en ny afgiftsmodel, men indeholder alene en række værktøjer til, hvordan bilafgifterne med fordel kan lægges om. Dermed er det oplagt for regeringen at inddrage oplægget i arbejdet med regeringens kommende 2025-plan for dansk økonomi.

 

Sidste år betalte bilejerne op mod 45 milliarder kroner i skatter og afgifter. Et beløb der langt oversteg de omkostninger, samfundet i øvrigt havde ved bilismen. Det er dog ikke kun størrelsen af afgifterne, der er et problem – det er især måden afgifterne opkræves på.

 

Den værdibaserede afgift på biler går nemlig ud over både mobiliteten, sikkerheden på vejene og hensynet til klimaet og miljøet. Samtidig viser beregninger, at det samlet set er en god forretning for samfundet at sænke afgifterne netop her. Også derfor er der behov for en helt ny afgiftsmodel.

 

Oplægget ’Bedre biler på de danske veje’ er allerede blevet præsenteret for skatteministeren, relevante politiske ordførere og andre interessenter.

 

I forbindelse med oplægget udtaler organisationerne bag:

 

”Den værdibaserede registreringsafgift gør det uforholdsmæssigt dyrt at være bilejer og rammer skævt i forhold til de biler, vi ønsker. Derfor bør afgiften lægges om, så den i stedet tager udgangspunkt i bilens sikkerhed og miljøegenskaber. Hvis man samtidig gjorde afgiften løbende, ville danskerne i langt højere grad få mulighed for at købe nyere, sikrere og mere miljøvenlige biler, som rent faktisk passer til deres behov,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

 

”For DI og Bilbranchen er det afgørende, at vi har skatter og afgifter, der understøtter vækst og udvikling. En intelligent omlægning af registreringsafgiften vil gavne miljøet, trafiksikkerheden og mobiliteten i samfundet. Og for branchen vil det betyde, at man fjerner et kludetæppe af lappeløsninger, der hver dag koster betydelige summer i administration, dokumentation og kontrol,” siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i DI.

 

”Hvis ikke vi ændrer på bilbeskatningen, vil Danmark halte langt bagefter på miljøvenlige og trafiksikre biler. De nye teknologiske løsninger, vi ser fra bilfabrikkerne med sikkerhedsudstyr og miljøteknologi, får mere end svært ved at finde vej til det danske marked med den nuværende registreringsafgift. Hvis vores bilpark fremover skal minde om et moderne vestligt land, så er vi nødt til at få ændret på registreringsafgiften. Ellers sakker vi bagud,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør De Danske Bilimportører.

 

Læs også
Danmark er med til at rydde verdens skove, som brændes af som biobrændsel!

Læs hele oplægget ’Bedre biler på de danske veje’ her.

 

FDM er med 239.000 hustande som medlemmer Danmarks største forbruger- og interesseorganisation.

 

Bilbranchen er en del af DI og repræsenterer knap 600 bilforhandlere med cirka 14.000 medarbejdere og mere end 85 pct. af landets nyvognssalg.

 

De Danske Bilimportører repræsenterer importørerne bag de fleste bilmærker på det danske marked og mere end 99 pct. af importen af nye personbiler, varebiler, lastbiler og busser til Danmark.

 

DI repræsenterer knap 11.000 medlemsvirksomheder inden for fremstilling, transport, service og handel med til sammen mere end 500.000 medarbejdere i Danmark.

 

Pressemeddelelse.

 

Læs også
Traktorrobotter kan gøre landbruget mere miljøvenligt
Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…