Iværksætteri er blevet meget populært, ikke mindst blandt unge mænd med anden etnisk baggrund.
Efter et iværksætterkursus i februar besluttede Abdallah Ajjawi, Ali Kais, Khizer Khan og Sulakshan Yogendran derfor at lave deres eget tøjmærke. Nu er de første varer under navnet ”Culmic” til salg på deres hjemmeside.
”Culmic er en ny måde at bygge bro på mellem etniske danskere og unge med anden etnisk baggrund,” fortæller Abdallah Ajjawi til gellerup.nu.
Sulakshan Yogendran forklarer om konceptet:
”Vi har et nyt koncept om at lave tøj med vestligt design med mellemøstlige budskaber,” siger han.
Det lyder jo interessant med mellemøstlige budskaber, kunne det mon have noget at gøre med at nu skal der være fred, forsoning eller ligestilling for alle?
Umiddelbart ser det ikke sådan ud. De mellemøstlige budskaber handler mest om islam og den israelsk-palæstinensiske konflikt.
Man kan fx købe en T-shirt model PALESTINE. Trykket på T-shirten viser dog Israel, så der må være noget designerne har misforstået.
En anden vare hedder PRAY FAJR. Det kan oversættes til bed morgenbøn.
Hvis man er mere til korte ærmer kan man købe modellen WAY OF LIFE.
Og en model med navnet WE LISTEN AND WE OBEY (vi lytter og adlyder).
Man må sige de unge iværksættere ikke er helt uden evner. Mange af deres brødre har ret svært ved at opføre sig ordentligt i skolen, hvilket betyder, at de afslutter folkeskolen uden kompetencer til at begynde en ungdomsuddannelse.
Så et budskab om at lytte og adlyde er da lige i øjet.
Culmic har også designet en kasket med navnet AKHI. Akhi betyder bror på arabisk.