Filmanmeldelse: En flygtning krydser dit spor

***** 5 stjerner ud af 6

 

”Dheepan” (2015) er titlen på sidste års Guldpalme-vinder i Cannes, og bag filmen står den franske instruktør og manuskriptforfatter Jacques Audiard. Dheepan er også navnet på en tidligere tamilsk soldat, der flygter fra det krigshærgede Sri Lanka.

 

Filmen åbner med et totalbillede af en gruppe mænd i færd med at overdække ”noget” med palmeblade, der viser sig at være en ligbunke. Dheepan er blandt de få overlevende oprørere og vil efterfølgende væk fra både blodbad og krigszone. Frihedskampen er tabt.

 

Handlingen

Dheepan (Jesuthasan Antonuthasan) er ikke den eneste, som vil flygte. Det samme vil Yalini (Kalieaswari Srinivasan). De to fingerer mand og kone og mangler så ”bare” i flygtningelejren at hitte en forældreløs pige, der kan udfylde rollen som deres 9-årige datter. Det lykkes, da Yalini finder Illayaal (Claudine Vinasithamby). Med dette far-mor-barn rollespil kan de nemlig overtage en afdød families papirer, der skaffer dem ud af landet. Ikke til England, som Yalini ønsker, men til Frankrig.

 

Dheepan og Yalini slipper af sted med at opretholde familie-bedraget over for de franske myndigheder, bl.a. fordi den tolk, der bistår dem under interviewet, instruerer dem i en løgnehistorie. Det betyder imidlertid ikke, at problemerne er overvundet, for hvad skal de leve af? Efter at have forsøgt sig som illegal gadesælger får Dheepan hjælp til at komme i arbejde som vicevært. Desværre i et stærkt belastet boligbyggeri i form af en indvandrerghetto i en parisisk forstad, en af de såkaldte banlieus.

 

Resten af filmen følger Dheepans og Yalinis kamp for at skabe sig en tålelig hverdag i det trøstesløse miljø præget af hærværk, graffiti, stoffer, våben, kriminalitet og bandeopgør. Også Illayaal kæmper for at finde sig til rette i den specialklasse, hun bliver anbragt i.

Mere af handlingsforløbet skal ikke afsløres her, for der bydes på adskillige overraskelsesmomenter før den heldigvis ikke ganske forudsigelige slutning.

 

At vinde fodfæste i et fremmed land

Audiard vil vise, hvordan det er at vinde fodfæste som flytning i et fremmed land, og han har en heldig – og dygtig – hånd med både manus og valg af (ikke-kendte) troværdige skuespillere, kamera (Éponine Momenceau) og klipper (Juliette Welfling).

 

Han skaber medfølelse med især sin mandlige hovedperson, der har mistet hele sin familie, for det er svært at lade være med at sympatisere med Dheepans retlinede og samvittighedsfulde forsøg på at skabe ro og orden såvel på arbejdet som hjemme. Dheepan sætter alt ind på at tilpasse sig og leve op til de stillede krav og kalder dermed på publikums velvilje og respekt.

 

Er Dheepan repræsentativ?

Men er Dheepan og hans indstilling repræsentativ for de flygtninge, der søger til Vesten? Og er det monstro tilfældigt, at Audiard har valgt at fortælle sin historie om ikke-muslimer, når statistikkerne viser, at det først og fremmest er muslimer, der flygter / vandrer til Europa, og som for manges vedkommende tilhører den gruppe, der er allermest uintegrerbar?

Læs også
En kvinde bliver forladt efter 20 års ægteskab – det finder hun sig ikke stiltiende i 

 

Det er ikke til at sige, men på de valgte forudsætninger er ”Dheepan” en både spændende, rørende og se-værdig film.

 

 

Længde: 115 minutter

  • Medvirkende: Jesuthasan Antonuthasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby m.fl.
  • Manuskript: Jacques Audiard, Thomas Bidegain og Noé Debré   
  • Instruktør: Jacques Audiard
  • Premieredato: Onsdag d. 23. marts
  • Censur: Tilladt for børn over 15 år.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…