Regeringen har kastet sig ud i et krampagtigt forsvar af den højtprofilerede togfond, der blev præsenteret af statsministeren den 1.marts 2013.
Stik imod alle forsigtighedsprincipper og ansvarlig økonomisk adfærd har regeringen besluttet at bruge 28,5 mia. kr., som man håber kommer fra ekstrabeskatning af Nordsøolien frem mod 2042.
Ifølge tænketanken Kraka mangler der nu opstået et sort hul i fonden på mindst 18 mia. kr. som følge af det kraftige fald i olieprisen. Desværre afviser regeringen at svare på, hvordan denne alvorlige situation skal håndteres. Den kører bare stædigt videre ud af samme spor, som om intet er hændt.
Som led i en fornægtelse af den alvorlige situation har regeringen valgt at ignorere tidligere direktør i Skatteministeriet og forhenværende formand for Nordsø-udvalget, Otto Brøns-Petersen, som har sagt følgende:
“Var vi blevet spurgt om at vurdere fornuften i at bruge alle pengene på en togfond, er jeg ikke i tvivl om, at vi var kommet frem til, at vi ikke ville anbefale det. Det er en dårlig idé at øremærke skatter til bestemte formål. Det øger også risikoen, at man går i gang med at bruge så mange milliarder så tidligt på moderniseringen af jernbanenettet, før man ved, om pengene reelt også kommer ind i tilstrækkelige mængder. Det er ikke klogt.”
Regeringen har således tilsidesat førende eksperters vurderinger om, at det er virkelighedsfjernt og uansvarligt at basere togfonden på de meget svigende oliepriser. Specielt i lyset af, at vi må indstille os på vedvarende markant lavere oliepriser.
Som en desperat afledningsmanøvre klandrer regeringen Venstre for at være imod finansieringen af fortsat elektrificering af banen. Lad os slå fast, at Venstre går ind for fortsat elektrificering af banen med højeste prioritet til strækningerne Roskilde-Kalundborg samt Fredericia-Aalborg. Men vi søsætter ikke skibet før vi råder over holdbar finansiering. Sådan var det også da VK-regeringen i 2009 oprettede en Infrastrukturfond på godt 90 mia. kr., hvoraf knap 60 mia. kr. – altså to tredjedele – blev brugt på at forbedre den kollektive trafik.
Tilbage står desværre, at regeringen bruger rigtig mange milliarder før de er kommet i kassen. Derfor vil Venstre i de kommende uger afkræve statsministeren og øvrige ministres klare svar på, hvordan det store sorte hul i togfonden skal lukkes. Skal skatterne hæves? Skal der skæres ned på velfærden? Skal påtrængende vejprojekter landet over udsættes på ubestemt tid?
MF Torsten Schack Pedersen, skatteordfører for Venstre og MF Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre